رئیس کمیسیون برنامه، بودجه شورای شهر اراک خبر داد: تحقق ۱۱۲ درصدی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
قریشی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک از تحقق ۱۱۲ درصدی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک، نسبت به متمم بودجه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، سیدرضا قریشی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک و نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها، در خصوص تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک، اظهار کرد: طبق بند ۱۲ ماده ۸۰ قانون شوراها، تفریغ بودجه تلفیقی سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک با رقمی بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به شورای اسلامی شهر اراک ارائه شد و طی پنج جلسه در کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: تفریغ بودجه ارسالی نسبت به متمم بودجه شماره دو سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک، با رقمی بالغ بر ۱,۶۱۶ میلیارد تومان معادل ۱۱۲.۷ درصد محقق شده و ردیف‌های درآمدی محقق شده شامل درآمد وصولی ناشی از عوارض عمومی ۱۲۴۶.۹ میلیارد تومان معادل ۱۰۷ درصد، درآمدهای اختصاصی به مبلغ ۲۷.۶ میلیارد تومان معادل ۱۰۲ درصد، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری به مبلغ ۱۷.۲ میلیارد تومان معادل ۱۰۲ درصد، کمک‌های اهدایی دولت به مبلغ ۶.۲ میلیارد تومان معادل ۱۵۷ درصد، اعانات، کمک‌های اهدایی و دارایی‌ها به مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان معادل ۱۶۴ درصد و منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای به مبلغ ۲۵.۶ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی با توجه به اینکه در بودجه پیشنهادی مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده بود، در سال ۱۴۰۰ محقق نشد، لذا عملکردی نیز در این حوزه ارائه نشده است.

وی گفت: در بحث هزینه‌ها، عملکرد شهرداری حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان مبلغ پیش‌بینی شده در متمم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری معادل ۹۴ درصد موارد در هزینه‌های جاری و ۶۰ درصد در هزینه‌های عمرانی و در کل هزینه‌ها به میزان ۶۵.۸ درصد انجام شده است.

قریشی تاکید کرد: هزینه‌های انجام شده در امور جاری مبلغ ۴۲۵.۷ میلیارد تومان معادل ۳۵ درصد عملکرد کل بودجه، عمرانی مبلغ ۶۵۹.۸ میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد عملکرد کل بودجه و در تملک دارایی مبلغ ۱۱۴.۵ میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد است.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها، اضافه کرد: تفریغ بودجه ارسالی شهرداری بر اساس درآمدها و هزینه‌های انجام شده است و حدود ۶۲۲.۱ میلیارد تومان موجودی پایان دوره شناسایی شد که از این مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان موجودی نقد، ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به پیش‌پرداخت‌ها و علی‌الحساب‌ها و مبلغ ۱۷۲.۱ میلیارد تومان موجودی کالا است که به هزینه گرفته نشده و ثبت شده بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: با توجه به میزان مبلغ موجودی پایان دوره ثبت شده، از شهرداری درخواست شد که در اسرع وقت و با توجه به موجودی پایان دوره نسبت به ارائه متمم بودجه بر اساس دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه و متمم از سوی سازمان شهرداری‌های کشور اقدام کند.

وی اضافه کرد: تفریغ بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ بیانگر این است که عملکرد شهرداری در حوزه‌های عمرانی و مطالعاتی با عنایت به تحقق بودجه انجام شده، عملکرد مطلوب نداشته است که بخشی از این ضعف عملکرد مربوط به توجه نکردن به اولویت‌ها در تنظیم بودجه ۱۴۰۰ و بی‌توجهی به پژوهش و مطالعات در اجرای پروژه‌های عمرانی و برآوردهای ناقص می‌شود و بسیاری از چالش‌های حقوقی و فنی که در مسیر اجرای پروژه‌ها وجود داشت در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار گرفت و مرتفع شد.

وی به ایمنا گفت: امیدوارم در پایان سال جاری شاهد عملکرد مطلوب در بودجه سال ۱۴۰۱، در راستای خدمات‌رسانی به شهروندان و توسعه و پیشرفت شهر باشیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی