یادداشت/ نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها: وقوع روزانه یک «متروپل» در جاده های کشور
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
حسینی

در ایران روزانه بین ۴۰ الی ۴۵ نفر از هموطنانمان، بر اثر سوانح جاده ای، جان خود را از دست می‌دهند و همین امر موجب شده است تا از بین ۱۷۵ کشور دنیا، رتبه ۱۱۳ را به خود اختصاص دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، سید محمد حسینی نماینده استان بوشهر و سخنگوی کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان ها به دنبال وقوع حادثه ریزش ساختمان " متروپل " در شهر آبادان در یادداشتی نوشت:

فروریختن ساختمان متروپل واقع در خیابان امیرکبیر شهر آبادان حادثه‌ ی تلخی بود که ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱  رخ داد. حادثه ای که ۳۲ کشته و ۳۷ نفر مصدوم بر جای گذاشت. خوشبختانه پس از حضور میدانی وزیر کشور و ورود سایر دستگاه های اجرایی، نظارتی و قضایی به این موضوع، ابعاد مختلف این حادثه بررسی و برخی عوامل دست اندر کار و دخیل، دستگیر و مورد بازجویی و پیگرد قانونی قرار گرفتند.

علی ایحال صرفنظر از وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در پایتخت و ساختمان های فراوان دیگر در کلانشهرهایی نظیر اصفهان، شیراز و…. که هر کدام یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود و در کنار متروپل، به این موارد نیز باید توجه ویژه داشت، همچنین می بایست مدنظر داشت که در ایران روزانه بین ۴۰ الی ۴۵ نفر از هموطنانمان، بر اثر سوانح جاده ای، جان خود را از دست می‌دهند و همین امر موجب گردیده است تا از بین ۱۷۵ کشور دنیا، رتبه ۱۱۳ را به خود اختصاص دهیم.

به عبارتی، باید گفت روزانه در جاده های ایران، یک متروپل اتفاق می افتاد ‌که ما به راحتی از کنار این مهم عبور کرده و به آن توجه و ‌اعتنایی نمی کنیم.

مستند به شماره ۲ بند ج ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور: دولت موظف است ساز و کارهای قانونی لازم را به‌ منظور کاهش سالانه ده درصد (%۱۰) از میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور فراهم کند.

که به نظر می‌رسد اگر دولت به این تکلیف عمل می کرد، احتمالا شرکت های خودروسازی داخلی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متخلفان ردیف اول این آمار تکان دهنده معرفی و در صورت برخورد با آنها، تا کنون این آمار به حداقل رسیده بود.

لذا ضرورت دارد دولت پس از بررسی ابعاد مختلف حادثه دلخراش متروپل به بررسی علل اصلی و عمده سوانح جاده ای پرداخته و ضمن اتخاذ تصمیم مطلوب در راستای کاهش سوانح جاده ای، برخورد قانونی با مسببین اصلی این مهم را در راستای کاهش سطح این سوانح را بعمل آورده تا بیش از این شاهد از دست دادن جان هموطنانمان نباشیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی