نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: دولت به بحث مقاوم سازی بافت فرسوده و حاشیه شهر تبریز ورود کند
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
شهرام دبیری

دبیری با بیان اینکه زلزله، بافت فرسوده و حاشیه شهر تبریز که روی گسل قرار گرفته را تهدید‌ می کند، گفت: مدیریت شهری در حد توان اقداماتی انجام داده است اما دولت باید به این مسئله ورود کند.

شهرام دبیری نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره وقوع زلزله اخیر در تبریز و در خصوص توسعه شهر بر روی گسل‌های زلزله خیز و خطرات آن گفت: شهر تبریز یک شهر زلزله‌خیز است و در طول تاریخ چندین زلزله ویران کننده در این شهر رخ داده است.

وی افزود: ما دو مسئله در خصوص گسل‌های تبریز داریم. یکی شهرک‌ها و ساختمان‌های جدیدی که بر روی گسل‌های تبریز ساخته‌ می‌شود که با وجود خطرناک بودن به صورت اصولی و ایمن و با استاندارهای مقاومت در برابر زلزله ساخته شده‌اند. مورد بعدی بافت فرسوده‌ای و حاشیه‌ای است که از قبل بر روی گسل ساخته شده بود و مشکل ما هم بیشتر این مناطق است.

دبیری ادامه داد: مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده عمدتا دارای ساختمان‌های با مقاومت کم در برابر زلزله و مسیرهایی غیرقابل تردد برای خدمت‌رسانی در زمان وقوع حادثه است.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در مناطق حاشیه‌ای تبریز تراکم جمعیت بسیار بالاست. شاید بتوان گفت نیمی از جمعیت تبریز در این مناطق سکونت دارند. بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص اقدامات انجام شده برای مقاوم سازی در برابر زلزله گفت: در اصل این وظیفه دولت است که مناطق حاشیه‌ای شهرها را ساماندهی و بازسازی کند اما با این وجود مدیریت شهری تبریز در توان خود اقداماتی انجام داده است تا بتواند بخشی از خطرات را کاهش دهد. هرچند کارها به خوبی پیش نمی‌رود.

دبیری توضیح داد: ما یکسری اقدامات تکمیلی برای مقاوم سازی حاشیه شهر و بافت فرسوده داشتیم. برای اینکار پروانه ساخت در تراکم مجاز برای بافت فرسوده یا حاشیه شهر تبریز را رایگان اعلام کردیم در حالی که بر اساس قانون تا 50 درصد تخفیف مجاز است که آن 50 درصد را هم دولت باید به شهرداری پرداخت کند اما تاکنون دولت پولی بابت این موضوع پرداخت نکرده است. با این حال ما در راستای اجرای این سیاست تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده تخفیف صددرصد قائل شدیم.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اقدام بعدی برای اجرای این سیاست تشویقی صدور پروانه ساخت با قولنامه بود. هرچند از سازنده تعهد می‌گرفتیم که اگر فردی ادعای مالکیت این ساختمان را داشته باشد بر عهده کسی است که قولنامه را ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی وزارت کشور صادر شده است که نباید به ساختمان‌های قولنامه‌ای پروانه ساخت داده شود. این بخشنامه دست ما را بسته است و در این خصوص نامه‌ای به رئیس شورای عالی استان‌ها نوشته‌ایم که پیگیری کند.

دبیری با بیان اینکه بخشنامه نامبرده مانع از مقاوم سازی می‌شود اظهار کرد: اقدام ما برای تسهیل مقاوم سازی بود در صورتی که اگر این بخشنامه اجرا شود به افرادی که قولنامه دارند نمی‌توانیم پروانه ساخت بدهیم و در نتیجه بافت فرسوده باقی می‌ماند و در برابر زلزله آسیب‌پذیر است. بنابراین جان ساکنان این خانه‌ها به خطر می‌افتد. افرادی هم که قصد ساخت داشته باشند بدون مراجعه به نهادهای مربوطه و به صورت غیراصولی ساخت و ساز انجام می‌دهند که بازهم آسیب پذیر و خطرناک است. بنابراین درخواست ما این است که بخشنامه مورد نظر اجرایی نشود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: اقدام بعدی ما ورود به بازسازی حاشیه شهر است. یکسری ساختمان احداث و به مردم واگذار کردیم. در حال حاضر هم برنامه‌ای در شهرک جوانان وجود دارد که 2000 واحد ساخته و به مردم واگذار کنیم. برای این کار با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهمنامه‌ای امضا شده است. هرچند از نظر قانونی وظیفه شورای شهر و شهرداری تنها ساماندهی معابر و ارائه خدمات محله‌ای است و وظیفه دولت است که مقاوم‌سازی کند و درخواست ما هم این است که دولت به این مسئله ورود کند، چرا که جان مردم در خطر است.

وی با بیان اینکه معابر بافت فرسوده و حاشیه شهر تبریز غیراستاندارد است تصریح کرد: باید برای خدمات‌رسانی از کوچه‌های بسیار باریک و پله‌ای رد شد و این مسئله برای خدمات‌رسانی غیرقابل قبول است.

دبیری در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود خدمات رسانی توضیح داد: یکی از اقدامات شهرداری برای بهبود خدمات‌رسانی مسیرگشایی محلات بافت فرسوده بود که علاوه بر بازگشایی مسیرها برای عبور خودروهای خدمات رسان، منجر به مقاوم سازی هم می‌شود و به این صورت که با تملک ساختمان‌های حاشیه خیابان‌ها باقی ساختمان‌ها نیز مجبور به بازسازی می‌شوند. نیروهای خدمات‌رسان به ویژه آتش نشانی هم آمادگی لازم برای حوادث احتمالی را دارند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی