نایب رییس شورای عالی استان ها: همگرایی و عقلانیت محوری عامل موفقیت شوراهای اسلامی شهر و روستا است
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
علی رضائیان

نایب رییس شورای عالی استان‌ها گفت: لازمه موفقیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، فعالیت این نهادها با رویکرد همگرایی، خردورزی، عقلانیت محوری و غلبه متن بر حاشیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، علی رضائیان با تاکید بر همگرایی و پرهیز از واگرایی در نظام شورایی گفت: واگرایی آسیب جدی به شوراها وارد می کند.

وی خاطر نشان کرد: هرچند اقلیت و اکثریت درون شوراها شکل می گیرد که این ویژگی ذاتی گروه‌های اجتماعی است  اما همگرایی باعث بهره وری بیشتر از خرد و عقلانیت خواهد شد بنابراین این رویکرد بایستی در نظام شورایی تقویت شود.

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: عقلانیت باعث می‌شود هیجانات و احساس از  انسان دور شود و تصمیمات مبتنی بر آینده‌نگری و حل مسائل و مشکلات مردم باشد.

رضائیان با بیان اینکه غلبه حاشیه بر متن از آسیب‌های جدی شوراهای اسلامی شهر و روستا است ادامه داد: چنانچه تمام شوراها و شورای عالی استان‌ها عوامل بیان شده را  به عنوان محور کار خود قرار دهند بدون شک در اجرای وظایفی که قانون‌گذار وضع کرده است موفق خواهند شد.

وی گفت: نظام شورایی در ایران از خاستگاه اجتماعی قوی برخوردار است و قدرتی که مردم از طریق انتخابات به شوراهای اسلامی تفویض کرده‌اند قداست خاصی دارد که باید از آن در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه استفاده کرد.

وی بیان کرد: قانون شوراها ۳۴ بند را به عنوان وظیفه در قبال شهر تعیین کرده است اما اکثر شوراهای کشور وظایف خود را در بند اول که همان انتخاب شهردار است خلاصه کرده‌اند و این موضوع یکی از آسیب‌های جدی نظام شورایی است.

رضائیان در پایان به ایرنا گفت: در بند دوم وظایف شوراها آمده است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را رصد نمایند و برای حل آنها راهکار ارائه‌ کنند بنابراین ضروری است نسبت به این مهم ورود نموده و با بررسی علمی مسائل اجتماعی در راستای کاهش آلام اجتماعی تلاش کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی