شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری: طرح انتقال آب بهشت آباد تحت هیچ شرایطی چه با لوله و چه با حفر تونل انجام نگردد
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
رضایی

حسینعلی رضایی سرپیری رئیس شورای اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار این شورا در خصوص اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح‌های ظالمانه‌ی انتقال آب استان که منجر به گسترش فقر و بیکاری افسارگسیخته و تنگنای آب آشامیدنی در این استان شده است گفت : نمی‌شود مردم کنار آب باشند اما تشنه ، معضل کم‌آبی زندگی روزمره مردم و کشاورزان چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، حسینعلی رضایی سرپیری رئیس شورای اسلامی استان در خصوص اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح‌های ظالمانه‌ی انتقال آب استان که منجر به گسترش فقر و بیکاری افسارگسیخته و تنگنای آب آشامیدنی در این استان شده است گفت: نمی‌شود مردم کنار آب باشند اما تشنه، معضل کم‌آبی زندگی روزمره مردم و کشاورزان چهارمحال و بختیاری  را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به مشکلاتی از قبیل وجود چند کارخانه غول پیکر در چند کیلومتری چهارمحال و بختیاری و بلعیدن آب شرب و کشاورزی خشکسالی های پی در پی و خشکیدن تمام سر چشمه های این استان از جمله چشمه کوهرنگ، اجرای تونل های وحشتناک انتقال آب تونل 1 و 2 و 3 کوهرنگ، گلاب 1 و 2، خرسان و ونک و اکنون تونل جهنمی بهشت آباد برداشت های غیر مجاز از منابع آب موجود در استان های همجوار آبرسانی با تانکر به 200 روستا که نزدیک به ۱۸ هزار نفر جمعیت دارند کشاورزی های غیر اصولی و غیرمناسب با اقلیم در دل کویر افزود: این مشکلات  مردم چهارمحال و بختیاری را آزرده کرده و باز مشاهده می گردد پروژه های ویرانگر و غیرکارشناسی در خصوص انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری همچنان در حال پیگیری و اجرا هستند و مردم همچنان از این موضوع گلایه دارند.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: استان چهارمحال و بختیاری اگر آب داشت که همه دشتهایش ممنوعه نبود، این همه مشکلات در حوزه صنعت و آب شرب نداشت و چاه ها درحال خشک شدن نبودند، همچنین در منطقه بیرگان سی سال است قرار شده تونل 23 کیلومتری حفر شود اما متأسفانه سرمایه های ملی را هدر می دهید و نه امکانات  نه سرمایه گذاری و نه معیشت معلوم نیستند. ما مردم استان اصفهان را دوست داریم اما آبی برای انتقال وجود ندارد ، مسئولین کشوری نباید دوگانه برخورد کنند،  فقط دشت های استان اصفهان فرونشست دارد؟ استانی که بیش از بیست هزار حلقه چاه غیر مجاز دارد اگر دشت هایش فرونشست نداشته باشندجای تعجب است.

رضایی سرپیری اذعان داشت: چهارمحال و بختیاری 17 هزار هکتار باغ با آبیاری تحت فشار دارد ولی استان اصفهان در بالادست سد زاینده رود حدود 70  هزار هکتار باغ کشاورزی دارد که حداقل 60 درصد آن توسعه ای است ، در همین بالادست هزاران میلیارد هزینه شد تا آب چشمه لنگان و خدنگستان را به حوزه زاینده رود بیاورند پس این صدو بیست سی میلیون متر مکعب آب کجا می رود .وزارت نیرو اگر ترک فعل می کنید به این دلیل است که به وظایف تان عمل نکردید چرا از برداشت های غیر مجاز در حوزه جلوگیری نمی کنید ؟ شفاف سازی را که خودتان تأکید دارید در دو استان بررسی کنید و ببینید کدام استان بصورت شفاف عمل کردند.

وی گفت: تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می‌دهند و با این رویه، طی چند سال آینده  حدود 50 درصد مردم این استان مجبور به مهاجرت اجباری خواهند شد.  وزارت نیرو باید مدیریت سد زاینده رود را به مردم چهارمحال و بختیاری  واگذار نماید چرا که این استان منبع اصلی تامین کننده آب کشور است، بسیاری از سهام‌داران طرح‌های کشاورزی، زندگی خود را صرف اجرای این طرح‌ها کرده‌اند و اکنون بلاتکلیف هستند و علاوه بر اینکه تکلیف حقابه ها مشخص نشده  مردم چهارمحال و بختیاری آبی برای آشامیدن حتی در یک کیلومتری زاینده‌رود ندارد.

رضایی سرپیری افزود: فشارهای زیادی برای دریافت مجوز طرح انتقال آب بهشت‌آباد در حال انجام است اما حتی با صدور مجوز زیست‌محیطی برای این پروژه، این مجوز از نظر مردم و مسئولین استان چهارمحال و بختیاری اعتباری ندارد چراکه اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد و حفر تونل ۶۵ کیلومتری باعث نابودی شهرستان‌های اردل، کیار، فارسان، شهرکرد و بروجن خواهد شد.برای پروژه بهشت‌آباد تلاش‌ها با لابی در راستای فشار به دولت انجام شده تا از این طریق بتوانند مجوز آن را کسب کنند.

  وی خاطر نشان کرد: مردم استان چهارمحال بختیاری شدیداً با کمبود آب شرب وکشاورزی دست به گریبانند وبا بحران کم آبی مواجه هستند. مسئولین کشوری کدام آبها را میخواهند انتقال بدهند وقتی آبی نیست! ما خودمان در آتش بی آبی می سوزیم و  هنوز با گذشت 13  سال، خط انتقال آب بن بروجن نهایی نشده است.ما مردم چهارمحال و بختیاری نمیگذاریم معیارهای زیست محیطی و حقوق حقه مان نادیده گرفته شود . مساله‌ی آب به عنوان یک مساله ملی است و از مسئولین انتظار می رود با نگاه به حقوق مردم استان مبدا، هیچ گونه مجوز برداشتی را صادر نکنند.در حالی که چهارمحال و بختیاری به‌عنوان سرزمین آب در کشور معرفی می‌شود اما با مشکل آب مواجه است و دشت‌های آن خشک، ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده و این می‌طلبد تا در اجرای طرح‌های انتقال آب، منطق رعایت شود.

وی افزود: چرا باید حقوق آحاد مردم چهارمحال و بختیاری در زیر زمینی که متعلق به نسل کنونی و نسل های آتی هست را زهکشی کنند اگر زهکشی نمی کنند پس شاهد هایی مثل تونل چشمه لنگان و تونل سوم چیست؟ و اگر زهکشی می کنند چرا باید چهارمحال و بختیاری نابود شود تا استان مجاور آب بیشتری داشته باشند. اگر اصفهان ۳۵ دشت دارد که تعدادی از آنها هنوز آزاد هستند و ممنوعه نیستند ما ۱۰ دشت اصلی داریم که همه ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند . تجربه تونل کوهرنگ سه در چهارمحال و بختیاری، ویرانی بیرگان و خشکیده شدن منابع آب مانند چشمه مروارید و در حال حاضر چشمه کوهرنگ نباید با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی تکرار شود.

 رضایی سرپیری ادامه داد: بنا بر شواهد می بنیم که اجرای تونل های انتقال آب در استان  چندین دهه طول کشیده تا به بهره برداری رسیده  ، بر همین اساس  اجرای تونل بهشت آباد نیز مسلماً چندین دهه به طول می انجامد لذا  استان همسایه به فکر تامین آب برای آینده است در حالی که مردم استان چهارمحال و بختیاری  در زمان حال آب شرب ندارند. ما آحاد مردم استان چهارمحال و بختیاری و مدافعان جمهوری اسلامی اعلام می نماییم  که این استان دیگر آبی برای انتقال ندارد و فریاد مظلومیت و عدالت خواهی خود را به گوش شما مسئولان خواهیم رساند و تا حصول نتیجه از پای نخواهیم نشست.

در گذشته چشمه‌های موجود در شهرستان کوهرنگ از طریق یخچال‌های طبیعی تغذیه می‌شدند، اما اکنون باتوجه به خشکسالی و کاهش بارش این یخچال‌ها محو شده‌اند ، و اکنون پس از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان کوهرنگ، صفحات و لایه‌های زمین جابجا شده و بخشی از کانال‌ها و مجراهایی که چشمه کوهرنگ را تغذیه می‌کردند، مسدود شده که این عامل علاوه بر طرحهای غیر کارشناسی انتقال آب استان همه و همه منجر به کم ابی چشمه کوهرنگ شده.

رئیس شورای اسلامی استان در پایان از حضور پر شور و خروش مردم انقلابی و شهید پرور استان عزیزمان در این همایش تقدیر و تشکر و قدردانی  نموده، همچنین از نماینده محترم ولی فقیه در استان ، استاندار محترم، نمایندگان عزیز و کلیه مدیران و روسای دستگاه های اجرایی که در این راستا همکاری کرده نیز تشکر و قدردانی نموده چرا که مردم عملکرد آنها را رصد می نمایند  و قدردان زحمت آنها هستند.

همچنین تشکر از شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر شهرکرد داشته که  بیشترین زحمت اجرای برنامه فوق را کشیده  و تشکر  از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای سراسر استان، شهرداران و هیاران، کمیته صیانت از آب استان، خانواده معظم شهداء، ایثارگران، جانبازان و بسیجیان استان، وصنف کشاوان استان، جنبش مردمی مخالفت با انتقال آب استان، فعالین وسمن های حافظ محیط زیست استان، خانه کشاورز استان، بازاریان و اصناف، روحانیون، کارمندان، فرهنگیان، مهندسان، پزشکان، کارگران، دانشجویان، دانش آموزان و همه اقشار و آحاد مردم زجرکشیده استان چهارمحال وبختیاری و افزود: امیدوارم همه ما در دفاع از حقوق حقه آبی  مردم چهارمحال و بختیاری پیروز باشیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی