نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها مطالبه گران امروز خوزستان، فرزندان همان پدران جان برکف دوران دفاع مقدس هستند‌
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
سعید سلاوی

سیلاوی با بیان اینکه مردمی که برای کم آبی اعتراض می کنند به دنبال حق خود هستند گفت: همین مردم بودند که برای دفاع از ایران در برابر صدام ایستادند و اکنون هم نباید به خاطر وجود عده ای اغتشاشگر و تجزیه طلب خواسته مردم را نادیده گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها در خصوص مشکلات استان خوزستان اظهار داشت: تمام داد زدن‌های ما برای این بود که از این روزها می‌ترسیدیم‌. مردم روستاهای هویزه آب شرب هم ندارند زیرا وقتی آب نیست تصفیه خانه‌ها هم نمی‌توانند آب پمپاژ کنند‌.

سعید سیلاوی گفت: خوزستان با بی تدبیری به نابودی کشیده شد‌. کشاورزی، دامداری و صیادی که عمده ترین شغل مردم شهرستان‌های مرزی خوزستان است را نابود کردند‌. نخلستان‌هایی که می‌توانند اقتصاد کشور را تامین کنند دارند از بی آبی خشک می‌شوند‌. به جایی خواهیم رسید که مجبور شویم خرما را هم وارد کنیم‌. خوزستان که یکی از قطب‌های تولید و صادرکننده خرما در کشور است و شهرستان‌هایی مانند آبادان، هویزه، خرمشهر و دشت‌آزادگان که دارای بیشترین نخلستان‌ها هستند به طور کامل دارند خشک می‌شوند‌.

سیلاوی ادامه داد: مردم دیگر به ستوه آمده و خسته شده‌اند‌. مردمی که در دوران جنگ تحمیلی دوشادوش رزمندگان با کمترین امکانات با دشمن جنگیدند و حاضر به تسلیم نشدند اکنون انتظار ندارند که این‌گونه با آنها رفتار و حداقل‌های زندگی از آنها گرفته شود‌.

مسئولان ناکارآمد باید محاکمه شوند

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های نفتی به جای اینکه سودی به مردم مرز‌نشین خوزستان برسانند وبال گردن‌شان شده‌اند، گفت: مسئولان بی‌تدبیر و ناکار آمد باید محاکمه شوند و سوء مدیریت‌ها مدیریت شوند‌. مردم کشورهای دیگر سال به سال پیشرفت و از رفاهیات بیشتری برخوردار می‌شوند اما در اینجا از این پیشرفت‌ها خبری نیست‌. چرا پاسخ مطالبات مردم را از راه مسالمت آمیز و درست نمی‌دهند؟

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: جوانان این مرز و بوم برای آب که مایه حیات شان است تجمع می‌کنند ولی در جواب با آنها برخورد می‌کنند‌. این‌گونه رفتارها اصلا زیبنده نظام ما نیست‌. مردم قبل از بی‌آبی چرا تجمع نمی کردند؟ و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی و تبعیض، ساکت و آرام بودند و مشکلات را درک می‌کردند‌. اما امروز کار به جایی رسیده که احساس می‌کنند دارند از داخل ضربه می‌خورند و تبعیضات علیه‌ آنها بیشتر می‌شود‌.

سیلاوی تصریح کرد: سال‌هاست خوزستانی‌ها از هر قومیتی به شکل مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و حق دارند از زمین‌های آبا و اجدادی‌شان سود ببرنند‌. اما متاسفانه در چند سال اخیر تبعیضات نه تنها قومیتی بلکه استانی شده و همه استان را هدف قرار داده‌ است‌. نمی‌دانم آیا مقام معظم رهبری می‌دانند در خوزستان برخی دارند مردم را مقابل نظام قرار می‌دهند؟ مردم خوزستان چه در دوران انقلاب و چه در دوران جنگ خون‌ها داده‌اند‌. ما انتظار داریم *مقام معظم رهبری یک هیأتی را اینجا اعزام و وضعیت مردم، دام‌ها، کشاورزی، راه‌ها و بهداشت و درمان شان را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند‌.

تر و خشک را با هم نسوزانند

وی اضافه کرد: همین مردم که در دوران جنگ تحمیلی سینه شان سپر گلوله‌های دشمن بود که وجبی از خاک‌شان به دست دشمن نیفتد‌. اما امروز متاسفانه از خودی گلوله می‌خورند‌. شاید در این میان عده‌ای هم سوءاستفاده کرده و به اسم مطالبه‌گری اغتشاش بپا کنند ولی نباید تر و خشک را با هم سوزاند‌.

سیلاوی تاکید کرد: مسئولان فراموش نکنند بخشی از زمین‌های مردم مرزنشین خوزستان برای چاه‌های نفت خشک شدند، جاده‌های‌شان بر اثر ترددهای فراوان خودروهای نفتی فرسوده شده است‌. دود و آلودگی‌های نفتی را به جان خریدند و دم نزدند زیرا خوشحال بودند همه جای ایران سرای آنها است و پول نفت هر کجای کشور سرریز شود باعث آبادانی کشور می‌شود‌. اما امروز این موضوع فرق می‌کند زیرا آب که مایه حیات و زندگی‌شان است از آنها گرفته شده است‌.

مطالبه گران امروز فرزندان همان پدران جان برکف دوران دفاع مقدس هستند‌

وی افزود: مردم خوزستان با نظام مشکلی ندارند و این شعار نیست و در عمل به این نظام ادای دین و ثابت کرده اند‌. ولی نظام به مردم زجر کشیده خوزستانی تاکنون آنگونه که بایسته است، دینی ادا نکرده است‌. مردم اینجا در سخت ترین و بدترین شرایط زندگی می‌کنند‌. مسئولان باید بدانند این مطالبه گران امروز در خوزستان فرزندان همان پدرانی هستند که در دفاع مقدس جان‌باخته یا جانبازند‌. یادمان باشد جوانان و زنان سوسنگردی در دفاع از کشور و دوران جنگ تحمیلی چه رشادت‌ها و جانفشانی‌ها که نکردند‌.

سیلاوی به ایلنا گفت: چطور است مردم وقتی از حقوق به‌حق خویش دفاع و تجمع مسالمت آمیزی به‌پا می‌کنند به تجزیه طلب و وهابی متهم می‌شوند‌. کمی منصف باشیم و قدر‌دان مرزنشینان زخم خورده از جنگ دیروز و تشنه عدالت امروز باشیم و با خشونت با آنها رفتار نکنیم‌. زیرا این مردم درصدی هم مطالبه‌گر استخراج نفت و گازی که در سرزمین آبا و اجدادی شان است، نیستند، آنها تنها آب می‌خواهند‌. این موضوع را در ک کنیم‌.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی