نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها: پر آب ترین استان ایران در حال نابودی است / خواهان محاکمه مسببان بحران کم‌آبی خوزستان هستیم
يکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
سعید سیلاوی

سیلاوی با بیان اینکه استان خوزستان به عنوان یکی از پر آب ترین استان‌های کشور در حال نابودی است گفت: انتقال غیرکارشناسی آب از سرشاخه‌های کاورن سبب خشک شدن استان شده است و زندگی مردم استان در حال نابودی است.

سعید سیلاوی نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در خصوص وضعیت اخیر استان خوزستان و بحران کم آبی گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در چندسال گذشته استان خوزستان را درگیر کم آبی و خشکسالی کرده است.

وی با بیان اینکه چندسالی است که ما یا با سیل مواجه می‌شویم یا خشکسالی افزود: در سال 98 و وقوع سیل سبب شد که تمام شهرهای استان زیر آب بروند و خسارت زیادی به زندگی و کشاورزی مردم وارد شود. از سوی دیگر در سال اخیر کم آبی سبب نابودی زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و حوضچه‌های پرورش ماهی شده است. یعنی مردم استان هم از پر آبی ضربه دیده اند و هم از کم آبی و دلیل این امر نیز بی تدبیری و سوءمدیریت مسئولین در موضوع آب است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها با طرح این واقعیت که رودهای کرخه، کارون و نیسان خشکیده اند تصریح کرد: خشک شدن این رودها باعث خشک شدن هورالعظیم شده است که منبع زندگی انسان‌ها و حیوانات منطقه است.

سیلاوی ادامه داد: خشک شدن هورالعظیم تبعات بسیار بدی برای خوزستان و کشور دارد و به هر ترتیب و با هر هزینه ای که شده باید از خشک شدن این هور جلوگیری کنیم نه اینکه خودمان سبب خشکی آن بشویم.

این عضو شورای استان خوزستان در خصوص خشک شدن هورالعظیم گفت: آمار دقیقی در دست نیست اما با وضعیت کنونی نزدیک به 70 درصد هورالعظیم خشک شده است.

وی توضیح داد: هور العظیم یک خورده اقلیم در این منطقه ایجاد کرده بود و در صورت خشکی آن اکوسیستم منطقه به هم می‌ریزد. این هور به عنوان یک فیلتر طبیعی ریزگردهای ورودی از کشورهای همسایه را کنترل می‌کرد و رطوبت هوا سبب کاهش این ریزگردها می‌شد در حالی که اکنون خود هور تبدیل به کانون تولید ریزگرد شده است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: افزون بر این هور العظیم محل زندگی انواع گوناگونی از آبزیان بود که برخی از آنها نایاب هستند و متعلق به این اکوسیستم که در صورت نابودی نسلشان منقرض می‌شود.

سیلاوی افزود: همچنین زندگی بسیاری از مردم منطقه از این هور تامین می‌شد و اکنون شاهد آن هستیم که گاو میش‌ها و ماهی‌ها تلف می‌شوند و این صحنه بسیار دردناک است. حیواناتی که جان دارند از تشنگی تلف می‌شوند و چندین روز منتظر می‌مانند تا جان بدهند و این از اصول انسانیت و اسلام نیست که ما کاری برای آنها نکنیم.

وی بیان کرد: با مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها زندگی بسیاری از مردم منطقه نیز نابود می‌شود. چرا که وابسته به همین درآمدهاست.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: کشاورزی منطقه نیز نابود شده است. مردم در این موقع از سال شلتوک کشت می‌کرند که اکنون به دلیل نبود آب نمی‌توانند کشاورزی کنند. استان خوزستان زمانی انبار غله ایران بوده و جلگه خوزستان یکی از مرغوب‌ترین زمین‌های ایران است اما در حال حاضر می‌بینیم که در نبود آب زمین‌ها تبدیل به شوره زاد غیر قابل کشت شده اند.

سیلاوی بیان کرد: نخلستان‌های منطقه نیز در معرض خشک شدن هستند. استان خوزستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان خرمای کشور و منطقه است. در شهرستان هویزه تنها یک نخلستان 50 هکتار مساحت دارد که در هر هکتار بیش از 150 نخل وجود دارد و ما تعداد زیادی از این نخلستان‌ها را در استان داریم که اگر آب نباشد خرمایی هم وجود نخواد داشت. در این صورت علاوه بر نابودی زندگی مردم اقتصاد ملی هم آسیب می‌بیند و ما از صادر کننده خرما به وارد کننده آن تبدیل می‌شویم.

وی اظهار کرد: ما در حوزه آب آشامیدنی هم مشکل داریم. بسیاری از روستاها به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند که اکنو در رودخانه‌ها آب تمیز و قابل شرب هم وجود ندارد تا تانکرها پر شوند.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها در خصوص اعتراضات اخیر به کم آبی در استان هم اشاره کرد و گفت: این مردم از عملکرد غلط برخی از مسئولین به ستوه آمده اند و جانشان به لبشان رسیده. وضعیت واقعا بد است و مردم برای اینکه صدایشان را به مسئولین بالادستی و رهبر معظم انقلاب برسانند مجبورند اعتراض کنند. این به معنای مخالفت با نظام نیست بلکه می‌خواهند از راس حکومت طلب کمک کنند.

عضو شورای استان خوزستان گفت: نزدیک به یک سوم آب کشور در استان خوزستان جاری است اما مدیریت غلط و بر سر کار بودن افراد ناآگاه و غیرمتخصص سبب نابودی منابع آب استان شده است و علاوه بر خشکی رودهای استان، مردم کشور را باهم درگیر کرده است.

سیلاوی افزود: کشورهای معاند تصور نکنند که این مردم علیه ایران و نظام فعالیت می‌کنند بلکه بدانند که مردم ما جانشان را پای کشور و نظامشان گذاشته اند. همین مردم بودند که در جنگ تحمیلی راهنمای نیروهای نظامی کشور بوده اند و مقابل صدام ایستاند. همین مردم در همه زمان‌ها دینشان را به نظام ادا کرده اند.

وی ادامه داد: ما از رهبر معظم انقلاب و مسئولین عالی رتبه و هر کسی که دستش به جایی می‌رسد می‌خواهیم که به داد این مردم برسند و مشکل خوزستان را حل کنند. عملکرد غلط برخی از مسئولین و مدیران سبب نارضایتی مردم شده است و این نارضایتی در نهایت به نظام ضربه می‌زند. در حقیقت عملکرد غلط برخی از مسئولین تهدیدی علیه نظام جمهوری اسلامی است نه اعتراض مردم به بی آبی.

سیلاوی با بیان اینکه مسببان اصلی این فاجعه زیست محبیی که در سدد قرار دادن مردم ولایتمدار استان خوزستان در برابر نظام و به نوعی برهم زدن نظم و آرامش عمومی هستند بایستی بازخواست و محاکمه شوند.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ما بجز رهبر کسی را برای دادخواهی نداریم تصریح کرد: از بیت رهبری درخواست داریم که مستقیما به مسئله خوزستان ورود کرده و مشکل را حل کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی