نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: دولت مطالبات تانکرهای آبرسان را از سال 1397 پرداخت نکرده است / تانکرداران خواهان فسخ قرارداد هستند
شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
امیر حمزه قادری

قادری با بیان اینکه از سال 1397 مطالبات تانکرهای آبرسان استان سیستان و بلوچستان پرداخت نشده است گفت: تانکرداران پس از تحمل 4 سال خواهان فسخ قرارداد خود با شرکت آب و فاضلاب استان هستند و در صورت فسخ قرارداد مشخص نیست مردم چگونه به آب دسترسی پیدا می‌کنند.

امیرحمزه قادری نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، در خصوص خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان کمبود آب آشامیدنی است.

وی افزود: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان در سال‌ها و دهه‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و ضعف زیرساخت و عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها متناسب با جمعیت ساکن گرفتار خشکسای و کمبود آب آشامیدنی شده است.

قادری بیان داشت: این مردم به شدت گرفتار فقر هستند و بخش زیادی از خانواده‌های این استان نمی‌توانند نان شب خود را تامین کنند. این مسئله شاید برای بسیاری باور پذیر هم نباشد. اما بدتر از آن سال‌هاست گرفتار بی‌آبی هم هستند و امسال نیز به دلیل کاهش بارش در فصل‌های گذشته این کمبود شدت یافته است و توجهی به این امر نمی‌شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یکی از حقوق اولیه انسان‌هاست و اگر آب نباشد آن منطقه ظرفیت خود برای نگهداری جمعیت را از دست می‌دهد و مردم مهاجرت می‌کنند چرا که بدون آب امکان زندگی وجود ندارد.

وی بیان داشت: متاسفانه مسئولین دولتی به این امر بی‌توجه هستند و در سال‌های گذشته به بهانه‌های واهی نبود بودجه و پراکندگی جمعیت از این امر شانه خالی کرده‌اند و اکنون به نقطه اوج بحران رسیده‌ایم.

قادری ادامه داد: بسیاری از روستاهای این استان به ویژه در شهرستان مهرستان در بخش مرکزی و بخش مرزی آشار به دلیل نداشتن آب لوله کشی، به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شود که ابتدایی‌ترین راهکار برای حل موقت مشکل است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این کار هم به درستی انجام نمی‌شود توضیح داد: اخیرا نامه‌ای از سوی رانندگان و مالکان تانکرهای آب برای ما ارسال شده است که حقوق و مطالبات آن‌ها از سال 1397 یعنی به مدت 4 سال پرداخت نشده است و این رانندگان شریف هم به دلیل تضییع نشدن حق مردم و رساندن آب به روستاها تاکنون تحمل کرده‌اند اما تا کی می‌شود تحمل کرد؟

وی اضافه کرد: چندین‌بار این رانندگان خواهان فسخ قرارداد شده‌اند اما به درخواست مردم روستاها به کار خود ادامه داده‌اند.

قادری تصریح کرد: اما مشکل تنها نپرداختن حقوق و مطالبات نیست بلکه گرانی لوازم یدکی و استهلاک خودروها سبب شده است از ادامه کار ناتوان شوند و به صورت جمعی‌خواهان فسخ قرارداد و دریافت مطالبات سال‌های گذشته خود را مطرح کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: اگر این تانکرها در این گرمای طاقت فرسای تابستان به روستاها آب رسانی نکنند مردم باید چکار کنند؟ چه جایگزینی برای تامین آب آنها وجود دارد؟

وی با انتقاد از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: یعنی دولت بودجه اندکی برای پرداخت مطالبات این‌ها را ندارد؟ مطالبات رانندگان تانکر پول خرد دولت هم محسوب نمی شود و تنها کافی است اندکی از هزینه‌های جاری ادارات که صرف مصارف بدون اولویت می‌شود کاهش یابد تا مردم این استان به حداقل آب برای زندگی دسترسی داشته باشند.

وی بیان داشت: ما هم این وسط مانده‌ایم چکار کنیم. به رانندگان اصرار کنیم که کار کنند پس حق آنها چه می‌شود؟ اگر نتوانیم رانندگان را سر کار خود نگهداریم پس آب مردم از کجا تامین می‌شود.

قادری در پایان ادارات مسئول خواست تا نسبت به تامین آب مردم روستاها با جدیت بیشتری برخورد کنند تا وضعیت استان از این حد بحرانی تر نشود.
پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی