نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: نزدیک به 80 درصد روستاهای استان فارس با تانکر آبرسانی می‌شود
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
محمد احمدی

احمدی با بیان اینکه 80 درصد روستاهای این استان با تانکر آبرسانی می‌شود تصریح کرد: این یک مشکل عمده برای استان است چرا که ما نه تنها برای کشاورزی آب نداریم بلکه در تامین آب آشامیدنی مردم هم که یک حق برای زندگی است با مشکل مواجه هستیم.

محمد احمدی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به وضعیت خشکسالی در کشور و به‌ویژه استان فارس گفت: متاسفانه خشکسالی‌های پی‌در‌پی و افزایش برداشت آب از منابع رو یا زیر زمینی سبب شکل‌گیری بحران‌آبی در کشور شده است.

وی افزود: نتیجه بحران آب تهدید امنیت آبی است که با امنیت ملی رابطه مستقیم دارد. از این رو باید یک تصمیم حاکمیتی در این خصوص گرفته شود.

احمدی تصریح کرد: استان فارس در گذشته به عنوان یکی از استان‌های پر محصول در زمینه کشاورزی بود و استان پر آبی محسوب می‌شد که رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریاچه‌های مشهوری داشت اما متاسفانه امرزه بیشتر این دریاچه‌ها و رودخانه‌ها خشک شده اند و حتی تامین آب آشامیدنی برای مردم این استان هم به سختی انجام می‌شود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه 80 درصد روستاهای این استان با تانکر آبرسانی می‌شود تصریح کرد: این یک مشکل عمده برای استان است چرا که ما نه تنها برای کشاورزی آب نداریم بلکه در تامین آب آشامیدنی مردم هم که یک حق برای زندگی است با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با پایین رفتن سطح آب زیر زمینی دشت‌های استان ممنوعه شده‌اند و اجازه حفر چاه جدید صادر نمی‌شود از این رو نه تنها با کاهش کشاورزی و تولید محصولات استراتژیک مانند گندم امنیت غذایی کشور تهدید می‌شود بلکه دشت‌های ما دچار فرونشست شده‌اند که به محیط زیست ما آسیب می‌رساند و جبران این مسائل امکان‌پذیر نیست یا اگر باشد به سختی و با هزینه هنگفت باید انجام شود.

احمدی اظهار داشت: کمبود آب و افزایش نیاز مردم سبب کاهش دسترسی به این منبع ارزشمند و مایه حیات می‌شود که این خود باعث بروز تنش‌های آبی میان روستاها و شهرها می‌گردد. اولین نتیجه کم‌آبی جنگ طایفه‌ای است؛ که به صورت مستقیم امنیت اجتماعی و ملی را تهدید می‌کند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: مشکل دیگر کشور کمبود برق است که این هم خود تا حدودی وابسته به کمبود آب است.

وی افزود: متاسفانه سال‌هاست که ما مشکل برق داریم اما اقدام درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. کشوری با منابع فراوان انرژی و ثروت کم‌نظیر چرا باید در تامین برق شهروندان دچار مشکل شود؟ باید از مسئولین پرسید چرا در طول این سال‌ها با اینکه نسبت به کمبود برق و افزایش نیاز مردم آگاهی وجود داشت کاری انجام نشده است.

احمدی اضافه کرد: ما نسبت به کاهش منابع آبی هم آگاهی داشتیم، با این وجود به سمتی نرفتیم که برق را از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی یا بادی تامین کنیم. حتی تلاش نکردیم بخش زیادی از تولید برق را از گاز انجام دهیم و این اتکا به انرژی برق آبی سبب شده است امروز مردم کشور گرفتار شوند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: در منطقه دشت ارژن فارس ما دارای یک باد دائمی هستیم که با نصب توربین می‌شود برق بخشی از کشور را تامین کرد اما متاسفانه بر روی این مناطق کار نشده است.

وی در پایان اضافه کرد: این مشکلات یک دفعه به وجود نمی‌آیند و یک دفعه نیز برطرف نمی‌شوند. اینها مشکلات ساختاری هستند که باید یک برنامه‌ریزی دقیق در خصوص آن داشته باشیم و آن را اجرا کنیم و نکته مهمی که وجود دارد این است که باید برنامه‌ریزی به‌صورتی انجام شود که امکان دخالت منافع شخصی یا استانی در آن وجود نداشته باشد و به صورت یک کل عمل شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی