نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: مردم سیستان و بلوچستان 500 سال پیش از مردم امروز زندگی بهتری داشتند / اطلاعات درستی به وزیر بهداشت نمی‌رسد
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
عزیز سارانی

سارانی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان 500 سال پیش بهتر از مردم اکنون زندگی می‌کردند گفت: آنموقع اگر برق نبود لااقل آب بود، هوا خنک تر بود و ویروس کرونا هم نبود. آنموقع اگر وسیله نقلیه نبود لااقل کشاورزی رونق داشت و مردم وابسته شهرها و روستاهای دیگر نبودند. می‌توانستند زندگی خودشان را تامین کنند.

عزیز سارانی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه وضعیت استان سیستان و بلوچستان بسیار وخیم است گفت: گرما و بی‌آبی بیداد می‌کند و مردم درگیر ویروس کرونا هستند.

وی افزود: بسیاری از روستاها آب برای خوردن ندارند. آب لوله کشی هم که وجود ندارد مردم مجبورند با هر وسیله‌ای که دارند یا حتی با پای پیاده کیلومترها راه بروند تا بتوانند مقداری آب برای آشامیدن خانواده خود و کودکان به دست بیاورند.

سارانی تصریح کرد: حتی برخی تا روستای دیگر و تا نزدیک‌ترین شهر می‌روند که آب مورد استفاده روزانه برای آشامیدن را گیر بیاورند. حالا آب برای شستشو که هیچ. برای بعضی‌ها حمام کردن در این گرمای طاقت‌فرسا آرزو شده است. وضعیت بسیار سخت و دردناک است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان افزود: در این اوضاع اسفناک برق هم قطع می‌شود و مردم مانده‌اند که چکار کنند. مردم سیستان و بلوچستان 500 سال پیش بهتر از مردم اکنون زندگی می‌کردند. آن‌موقع اگر برق نبود لااقل آب بود، هوا خنک تر بود و ویروس کرونا هم نبود. آنموقع اگر وسیله نقلیه نبود لا‌اقل کشاورزی رونق داشت و مردم وابسته شهرها و روستاهای دیگر نبودند. می‌توانستند زندگی خودشان را تامین کنند. متاسفانه اکنون با هزار و یک مشکل زندگی می‌گذرانند.

سارانی ادامه داد: بسیاری از مردم شام شب ندارند و سر خود را گشنه بر بالین می‌گذارند. این داستان هزار سال پیش نیست بلکه در سیستان و بلوچستان امروز هم چنین مواردی قابل مشاهده است. می‌گویند در خانه بمانید و شهر را تعطیل کنید. خب مردم اگر در خانه بمانند از کجا رزق خانواده خود را تامین کنند؟ مگر دولت یارانه می دهد؟ آیا مسئولانی که در بهترین شرایط زندگی می کنند توان درک این مردم را دارند؟

وی افزود: نه تنها در روستاها که در شهرهای بزرگ مثل زابل و زاهدان هم آب کم است و نزدیک به نیمی از مردم این شهرها به آب سالم و کافی دسترسی ندارند. آبی هم که وجود دارد بسیار بی‌کیفیت و غیر بهداشتی و غیرقابل آشامیدن است.

سارانی بیان کرد: چرا کسی به فکر این مردم نیست؟ چرا در این سال‌ها که ما همیشه مشکل داشتیم فکری به حال مردم نشده است. ما می‌دانیم که همه مردم ایران از بی‌برقی و کم آبی و مشکلات دیگر رنج می‌برند اما رنج مردم سیستان وبلوچستان از جنس دیگری است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ویروس کرونا همه‌گیر شده اما مردم توان تهیه اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل ندارند، توان مراجعه به بیمارستان و تهیه دارو هم ندارند. توان تهیه غذای مناسب ندارند که برای مبارزه با ویروس توان داشته باشند. از همه مهمتر که توان تهیه آب را هم ندارند. پس این مردم چطور باید زنده بمانند؟

وی افزود: تنها شانسی که می‌توانند داشته باشند این است که به ویروس کرونا مبتلا نشوند که اگر مبتلا شوند حسابشان با کرام الکاتبین است و زنده ماندنشان یک احتمال.

سارانی در پاسخ به سخنان وزیر بهداشت در خصوص وضعیت سلامت و درمان استان سیستان و بلوچستان گفت: آقای وزیر اینجا نه تنها 400 تخت بیمارستانی خالی نداریم بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها اصلا بیمارستان ندارند. اگر هم داشته باشیم مردم نمی‌توانند به بیمارستان مراجعه کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: من فکر می‌کنم اطلاعات درستی به دست آقای وزیر نمی‌رسد. ما از وزیر محترم بهداشت انتظار داشتیم به عنوان متولی امر بهداشت در این وضعیت به استان سفر می‌کرد و از نزدیک با کمبودها و محرومیت ها آشنا می‌شد. کاش می‌آمد و می‌گفت که آن 400 تخت بیمارستانی خالی دقیقا در کدام بیمارستان و شهر قرار دارد که ما خبر نداریم؟

وی در پایان ضمن درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: به عنوان نماینده مردم از مسئولان و خیرین و کسانی که توانایی دارند درخواست می‌کنم به داد این مردم برسند. مردم در این گرما و بی آبی و شیوع کرونا تلف می‌شوند این انصاف نیست و خدا را خوش نمی آید.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی