نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: قانون در حوزه برخورد با چاه‌های غیر مجاز ضعف دارد
دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
حسام الدین شهیدی

شهیدی با اشاره به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی در استان مرکزی گفت: قانون در حوزه برخورد با چاه های غیر مجاز ضعف دارد و لازم است این ضعف برطرف شود تا مورد سوءاستفاده سودجویان قرار نگیرد.

حسام الدین شهیدی نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره به فرونشست زمین و کمبود آب در استان مرکزی گفت: استان مرکزی در منطقه بیابانی قرار گرفته و یکی از استان های خشک کشور است. بنابراین مصرف صحیح آب در این استان باید از اولویت جدی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین و کاهش سطح آب زیرزمینی در این استان برداشت بی‌رویه و غیرقانونی آب است. بسیاری از کشاورزان با احداث چاه های عمیق بیش از توان بازسازی محیط زیست استان مرکزی برداشت می‌کنند و آب را صرف پرورش محصولات آب‌بری چون هندوانه و طالبی می‌کنند که منطقی نیست.

شهیدی افزود: تا اینجای کار ما با یک روال طبیعی روبه‌رو هستیم یعنی برخی از کشاورزان می‌کوشند برای کسب سود چاه عمیق احداث کنند اما در اینجا قانون باید مقابل برداشت بی‌رویه ایستادگی کند در حالی که اینطور نیست.

وی افزود: متاسفانه یک روال غلطی در استان حکم فرما شده است که برخی چاه غیرقانونی احداث می‌کنند اما شرکت آب منطقه‌ای استان توان برخورد با این چاه ها را ندارد. کشاورز  محصول را کشت می‌کند و شرکت آب منطقه‌ای به کشاورز فرجه برداشت محصول می‌دهد. کشاورز پس از برداشت محصول اول بلافاصله محصول دوم را کشت می‌کند و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که یک سابقه برای چاه آب مورد نظر به وجود می‌آید. بنابراین ما در این حوزه ضعف قانونی داریم.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها ادامه داد: باید این رویه غلط اصلاح شود. طوری نیست که شرکت آب منطقه‌ای از احداث چاه های غیر مجاز اطلاع نداشته باشد. بنابراین باید قبل از بهره برداری چاه های غیر مجاز پلمپ شوند تا نه محیط زیست آسیب ببیند و نه کشاورز متضرر شود.

وی با بیان اینکه دشت های استان سال هاست که ممنوع هستند اما در عمل این اتفاق رخ نمی دهد، خاطر نشان کرد: باید کشت محصولات آب بر مانند هندوانه و طالبی و ... در استان ممنوع شود.

شهیدی گفت: محیط زیست استان مرکزی در شرایطتی نیست که کشت چنین محصولات پر آبی را تحمل کند. این محصولات محصولات استراتژیک هم نیستند و تنها سود کشاورز مد نظر است. در حالی که زیان این محصولات بسیار بیشتر از سود آنهاست.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی