نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: نزدیک به 50 درصد روستاهای استان فارس خالی از سکنه شده است
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
علی قاسمی

قاسمی با بیان اینکه خشکسالی، بیکاری و نبود امکانات سبب مهاجرت از روستا به شهر شده است گفت: هم اکنون 50 درصد روستاهای استان فارس خالی از سکنه شده است.

علی قاسمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه استان فارس حدود 4.8 میلیون نفر جمعیت دارد گفت: نسبت جمعیت شهری به روستایی در این استان به ترتیب 71 به 23 است و متاسفانه 30 درصد از جمعیت شهری استان فارس در شهر شیراز ساکن هستند.

وی افزود: در سال 1355 جمعیت شهری استان فارس 52 درصد بوده است و اکنون به سمت شهری شدن حرکت می‌کنیم.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: تمرکز جمعیت در شهرها و کاهش جمعیت روستاها سبب می شود امکانات هم به سمت تمرکز در شهرها حرکت کنند و بسیاری از روستاها امکانات خاصی نداشته باشند در حالی که مردم روستا نیز این توقع را دارند که از امکانات برخوردار باشند. برای مثال یک فرد روستایی علاقه دارد که فرزند خود را در کلاس هنر یا ورزش ثبت نام کند اما چنین چیزی وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد: زمانی که مردم روستا می بینند به چنین امکاناتی دسترسی ندارند ناچار به شهرها مهاجرت می کنند و  چون در شهرهای کوچک هم امکانات چندانی وجود ندارد به شهرهای بزرگ و به ویژه مرکز استان مهاجرت می کنند.

وی افزود: دلیل دیگر مهاجرت خشکسالی متوالی در استان فارس است. تقریبا نیمی از 8400 روستایی که در استان فارس وجود دارد خالی از سکنه شده اند. این خالی از سکنه شدن روستاها و مهاجرت مردم دلایل زیادی از جمله خشکسالی، نبود امکانات و بیکاری بوده است.

نماینده استان فارس تصریح کرد: این بیکاری در حالی است که به اعتقاد من می شود هر خانه روستایی را به یک کارخانه تبدیل کرد. برای مثال استان فارس 9 درصد کل محصولات کشاورزی ایران را دارد و 23 درصد از اشتغال و همچنین 23 درصد از تولیدات استان مربوط به بخش کشاورزی است. این در حالی است که کشاروزی و دامداری استان به صورت سنتی اداره می شود.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در بخش کشاورزی و دامداری تحولی ایجاد کنیم هم بخش زیادی از مشکل بیکاری برطرف می شود و هم صرفه جویی زیادی در مصرف آب داریم. چرا که تقریبا 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است و کشاروزی سنتی نیز بیشترین مصرف آب را دارد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی