نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: توزیع عادلانه ثروت و خدمات یکی از نتایج اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری است
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
بهبود جعفری

جعفری با بیان اینکه تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری توزیع عادلانه ثروت و خدمات می انجامد گفت: در صورت تصویب این طرح شهرداری‌ها در تمامی حوزه‌ها، توانمند شده و جوابگوی خدمات متنوع خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، بهبود جعفری نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت طرح مدیریت یکپارچه شهری گفت: این طرح را می توان مهمترین طرح در حوزه مدیریت شهری دانست که در صورت تصویب در مجلس و تبدیل شدن به قانون تحول مهمی در نظام مدیریت شهرها ایجاد می کند.

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: در تنظیم و ارائه این طرح از سوی شورای عالی استان ها، نظریات مشاوران متخصص شورای عالی استان‌ها که دارای سوابق مدیریتی و علمی در حوزه شهرسازی هستند استفاده شده و این مسئله سبب کارایی بالای این طرح می شود.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه متوازن شهری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تملک و ساخت کاربری‌های پیش‌بینی‌شده آموزشی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و خدماتی در سطوح شهرها برای خودشان برنامه مجزایی دارند و مدیریت شهری از این برنامه‌ها اکثراً بی‌خبر است و با توجه به عدم ایفای تعهدات ارگان‌ها توسعه متوازن شهری در سطوح شهرها با چالش اصلی روبرو بوده و این امر موجب اختلاف قیمت زمین در نواحی مختلف شهرها شده و آثار زیانباری را به بار آورده است به‌طوری‌که عملاً خدمات‌رسانی به مناطق محروم در کلیات از دست مدیریت شهری خارج شده است.

این عضو شورای عالی استان‌ها گفت: نبود مدیریت یکپارچه شهری در حوزه اقتصادی نیز موجب تحمیل هزینه‌های زیادی که ناشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی است به شهرداری‌ها شده به‌طوری‌که در حوزه آب‌رسانی و فاضلاب، برق‌رسانی و خدمات تلفن درآمدها متعلق به شرکت‌ها بوده و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی تخریب معابر بر مدیریت شهری تحمیل می‌شود.

جعفری تصریح کرد: با اعلام این خبر که در این طرح در مواد ۵۰ الی ۶۴ تمهیداتی برای حذف ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها اندیشیده شده است که خودش به‌تنهایی می‌تواند اثرات خیلی مثبتی در خصوص جلوگیری از تخلفات ساختمانی و عدم نگرش شهرداری‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ به‌عنوان یک منبع درآمدی باشد، ادامه داد: ضرورت تصویب این طرح در وضعیت فعلی مدیریت شهری در شهرها و کلان‌شهرها بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها ادامه داد: طرح قبلی مدیریت یکپارچه شهری متأسفانه با اختلاف چند رأی در مجلس تصویب نشد ولی انتظار می‌رود باوجود نمایندگان دارای سابقه در حوزه مدیریت شهری  این طرح با درک عمیق نمایندگان تصویب شود.

وی اظهار داشت: در صورت تصویب این طرح شاهد انقلابی در حوزه مدیریت شهری خواهیم بود و در تمامی حوزه‌ها، شهرداری‌ها توانمند شده و جوابگوی خدمات متنوع خواهند بود و از همه مهم‌تر از استهلاک و هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شده و برنامه‌های توسعه‌ای شهرها با برنامه‌ریزی جامع و یکپارچه دارای پیشرفت سریع خواهد بود.

جعفری توضیح داد: از سوی دیگر اجرای این طرح شهرداری را مسئول اصلی مدیریت شهرها می کند و بخش زیادی از بودجه ای که در اختیار استان ها قرار گرفته و به صورت نامتوازن توزیع می شود به حساب شهرداری واریز می شود و این مسئله به خودی خود تمرکز مدیریتی و اجرایی را در کشور کاهش می دهد.

وی افزود: کاهش تمرکز مدیریتی و اجرایی و توزیع مناسب ثروت و خدمات سبب افزایش رضایت مندی مردم می شود و در نهایت کارایی کشور را بالا برده و توسعه با سرعت بیشتری نمودار می شود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها بیان داشت: در اصل طرح مدیریت یکپارچه شهری یک در پاسخ به یک خلاء و نیاز شکل گرفته است و صرفا از سر بازیچه نیست. مدیران و کارشناسان حوزه شهری پس از سال ها تجربه دریافته اند که ما با یک کمبود و روزنه قانونی روبه رو هستیم و نیاز داریم آن را اصلاح کرده و مشکلات در این حوزه را حل کنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی