نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها: پای خشکسالی بر گلوی اصفهان / اصلاح الگوی مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری ضروری است
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
حسین میرزاییان

میرزائیان با بیان اینکه خشکسالی اصفهان را تهدید می کند بیان کرد: ما نیازمند اصلاح الگوی مصرف آب، تغییر الگوی کشت محصولات، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و انتقال صنایع آب و واردات آب شیرین از خلیج فارس برای نجات اصفهان هستیم.

حسین میرزائیان نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به کاهش 33 درصدی بارش در بالادست رودخانه زاینده رود گفت: سد زاینده رود تقریبا در مرکز کشور قرار دارد و از اهمیت زیادی برای استان اصفهان برخوردار است.

وی افزود: سرچشمه های آب سد زاینده رو نیز از ارتفاعات اصفهان و چهارمحال و بختیاری تامین می شود و اخیرا نیز تونل کوهرنگ نیز آّب کوهرنگ را به این سد منتقل می کند.

میرزائیان تصریح کرد: استان اصفهان به دلیل قرار گیری در کمربند گرم و خشک و منطقه بیابانی دارای کم آبی است و به دو جهت دارا بودن کشاورزی و صنعت که هر دو آب بر هستند مصرف آب زیادی دارد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها اظهار کرد: این که صنایع آب بری مانند فولاد و ذوب آهن در این استان ساخته شده است کار غلطی است و نباید رخ می داد اما اکنون احداث شده است و نمی شود کاری کرد. از سوی دیگر حدود 4 میلیون نفر در مرکز استان اصفهان ساکن هستند و این جمعیت آب زیادی احتیاج دارد.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی می تواند زندگی، کشاورزی و صنعت استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده و روستاهای اصفهان را با خطر تخلیه جمعیت رو به رو کند.

میرزائیان افزود: برای مثال اثرات خشک شدن باتلاق گاوخونی تا 120 کیلومتری آن پیداست و شهرهای اطراف تحت تاثیر این خشک شدن قرار گرفته و سطح آبهای زیرزمینی کاهش یافته است.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها تاکید کرد: از این رو زاینده رود برای استان اصفهان اهمیت حیاتی دارد و خشک شدن زاینده رود می تواند تمدن اصفهان را تهدید به نابودی کند.

تصریح کرد: امیدواریم تونل 3 کوهرنگ نیز هرچه زودتر به بهره برداری برسد تا بخشی از مشکلات آب استان برطرف شود.

وی ضرورت تغییر الگوی مصرف آب، تغییر الگوی کشت محصولات، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و انتقال صنایع آب و واردات آب شیرین از خلیج فارس را راهکار مقابله با خشکسالی در اصفهان دانست و تصریح کرد: اصفهان تاریخ چندهزار ساله دارد و در این تاریخ طولانی توانسته است با خشکسالی سازگار شده و به زندگی خود ادامه دهد پس روا نیست در قرن 21 و با این حجم از تکنولوژی اجازه نابودی این تمدن را بدهیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی