نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها: ساخت مجتمع خوابگاهی در منطقه حفاظت شده نای بند غیرقانونی است / 90 درصد پروژه پیشرفت داشته است
يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
طاها دشتی مطلق

دشتی مطلق با بیان اینکه‌ پروژه ساخت مجتمع خوابگاهی شرکت پتروشیمی آریاساسول در منطقه حفاظت شده نای‌بند 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: برای جلوگیری از ساخت مجتمع خوابگاهی آریاساسول در منطقه حفاظت شده نای‌بند دیر شده است.

طاها دشتی مطلق نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به ساخت و ساز شرکت پتروشیمی آریا ساسول در پارک ملی حفاظت شده نای‌بند عسلویه در سواحل خلیج‌فارس گفت: متاسفانه با وجود تمام پیگیری‌ها پروژه شهرک مسکونی شرکت آریا ساسول در منطقه حفاظت شده نای‌بند نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و دیگر کاری نمی شود کرد.

وی با بیان اینکه پارک ملی حفاظت شده نای‌بند در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت شد و جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست محسوب می‌شود، افزود: از 3 سال پیش که این پروژه شروع شد پیگیری کردیم و اعتراضاتی انجام شد. حتی من با رئیس سازمان محیط زیست نامه‌نگاری کردم و در جواب گفتند که تمام مجوزها محیط زیستی از سوی شرکت آریا ساسول گرفته شده است و قول داده‌اند که شروط محیط زیستی را رعایت کنند که اکنون می‌بینیم که هیچ یک از این مقررات رعایت نشده است.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: باعث تاسف است که مجوزهای محیط زیستی برای ساخت این مجموعه صادر شده است و با قول‌هایی برای ایجاد اشتغال و رعایت پروتکل‌های محیط زیستی در منطقه حفاظت شده چنین منطقه پروژه مسکونی بزرگی ساخته‌‌ می‌شود و صدای طرفداران محیط زیست هم به جایی نمی‌رسد.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در خصوص مشکلاتی که این مجتمع ایجاد‌ می‌کند گفت: در درجه اول این منطقه حفاظت شده است و براساس قانون نباید در آن ساخت و ساز ایجاد شود. اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره به این نکته دارد که: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه‌رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. ازاین‌رو، فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.»

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبات شورای‌عالی شهرسازی در سال‌های ۹۴ و ۹۷، ایجاد هرگونه منطقه نمونه گردشگری، شهرک گردشگری و طرح‌های گردشگری در مناطق چهارگانه محیط‌زیست کاملاً ممنوع است.

دشتی مطلق افزود: حتی اگر قرار به ساخت این مجتمع خوابگاهی بود‌ می‌بایست در جانمایی آن دقت‌ می‌شد و پروتکل‌های محیط زیستی رعایت‌‌ می‌شد. چرا که ساخت این مجتمع دید ساحل را به طور کامل کور کرده است و یک وصله ناجور در منطقه است. اگر این مجتمع در آن سوی جاده و با فاطه 200 متری از ساحل ساخته‌‌ می‌شد باز وضعیت بهتری داشت اما متاسفانه توجهی به این مسئله نشده است.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: افزون بر این‌ها رها‌سازی پسماندها و پساب‌ها‌‌ می‌تواند به محیط زیست دست نخورده آسیب بزند و افزایش ورود زباله به طبیعت و حضور انسان تعادل محیط زیستی و زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی را تحت تاثیر قرار‌‌ می‌دهد.

گفتنی است بر اساس ماده یک، شش و شانزده قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست ساخت و ساز و واگذاری مناطق حفاظت شده ممنوع است: (قوانین)

ماده ۱: حفاظت و بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می‌شود.

ماده ۶: حفظ تعادل اکولوژیک طبیعت (حفظ مناسبات محیط‌زیست‌)

ماده ۱۶: کلیه تالاب‌ها، حیات‌وحش، مناطق حفاظت شده و پارک ملی متعلق به دولت در اختیار سازمان قرار خواهد داشت و سازمان در بهره‌برداری از تالاب‌ها و املاک مذکور قائم‌مقام قانونی مؤسسات یا سازمان‌های مربوط می‌باشد ولی حق واگذاری عین آنها را ندارد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی