نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: با آغاز بادهای 120 روزه ریزگردها زندگی مردم سیستان و بلوچستان را مختل می کنند
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
عزیز سارانی

سارانی با بیان اینکه بادهای 120 روزه از اوایل خردادماه آغاز می‌شوند گفت: با شروع بادهای 120 روزه ریزگردها هم آسمان سیستان و بلوچستان را در برمی‌گیرند و زندگی مردم را مختل می کنند.

عزیز سارانی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به آغاز فصل گرم سال و نزدیکی به بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مشکلات استان سیستان و بلوچستان وجود ریزگردهاست که چند ماه زندگی مردم را مختل می کند.

وی افزود: نزدیک به 20 سال خشکسالی پیاپی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی شده است و خشک شدن دریاچه بین المللی‌ هامون نیز بستر مناسبی برای تولید ریزگرد شده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بخشی از منابع ریزگردها خارج از استان است اما بیشتر ریزگردها زمینه داخل استانی دارد و از بستر خشک دریاچه‌ هامون برمیخیزد.

سارانی تصریح کرد: تاکنون کارهایی برای مهار ریزگردها مانند درختکاری و ایجاد پوشش گیاهی انجام شده است اما کافی نیست. ما اگر می‌خواهیم ریزگردهای را از بین ببریم یا کاهش دهیم باید دوباره دریاچه‌هامون را پر کنیم.

وی بیان داشت: بادهای 120 روزه که اکنون بیشتر از 120 روز است از اوایل خردادماه شروع می‌شود و بار دیگر زندگی بر مردم استان سخت می شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ریزگردها زندگی مردم را مختل کرده‌اند و بیماری‌های تنفسی افزایش یافته است. گیاهان از بین می روند و بیابان زایی بیشتر می شود. حیوانات هم از ریزگردها در امان نیستند و به طول کلی محیط زیست را نابود می کند. بنابراین باید فکری برای این مسئله شود تا استان سیستان و بلوچستان جایی باشد برای زندگی و مردم هر روز فقیرتر نشوند و مجبور به مهاجرت نگردند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی