نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها تاکید کرد پیامدهای زیانبار منطقه آزاد بوشهر؛ از گرانی مسکن تا وارد شدن اجناس بی کیفیت
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
سید علی اکبر فاطمی

مناطق آزاد در جهان برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جهت تولید با کمترین موانع و با هدف‌گذاری صادرات یا صادرات دوباره‌ی کالاهای وارداتی شکل گرفت اما تجربه 30 ساله ما از منطقه آزاد چیزی غیر از این بود.

سید علی اکبر فاطمی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به تصویب منطقه آزاد بوشهر در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مناطق آزاد در جهان برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جهت تولید با کمترین موانع و با هدف‌گذاری صادرات یا صادرات دوباره‌ی کالاهای وارداتی شکل گرفت اما تجربه 30 ساله ما از منطقه آزاد چیزی غیر از این بود.

وی افزود: در مناطق آزاد ایران تقریبا هیچ تولیدی شکل نمی‌گیرد و این مناطق به دریچه قاچاق و واردات کالاهای مصرفی و بنجل خارجی و فروشگاه‌های چینی، محلی برای فرار مالیاتی شرکت‌های داخل کشور و پولشویی، پاتوق‌های گردشگری و تفریحی، انجام کارهای فراقانونی ذیل اسم اداره منطقه آزاد و ...تبدیل شدند.

فاطمی بیان داشت: عملا تجربه مناطق آزاد نه برای اقتصاد کشور خیری داشته است نه مردم بومی. مردم بومی تحت رفتاری اسرائیلی مجبور شدند از کسب و کارهای بومی دست بکشند و تبدیل به راننده و فروشنده و پادو و کارگر مراکز تفریحی و اقامتی و خانه غیربومی‌ها باشند، آنها نه تنها کمترین عایدی را داشتند، بلکه برای ساده‌ترین کارها هم دیگر با شهرداری و دهیاری روبرو نبودند و باید با قوانین و ضوابط عجیب منطقه آزاد دست و پنجه نرم کنند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: گرانی غیرطبیعی زمین و مسکن و حتی مواد غذایی اکثر آنها را بیش از پیش تحت فشار قرارداد و این مناطقِ پاتوق شده، روی فرهنگ این مردم هم آثار مخربی داشت.

وی افزود: در این مناطق در کنار برج‌ها و هتل‌ها و مراکز گردشگری محلات بومی نشین مخروبه که فاقد ابتدایی‌ترین امکانات هستند به چشم می‌خورد و 30 سال حضور منطقه آزاد بهبودی در وضعیتشان ایجاد نکرده است. همه این‌ها را کنار پرونده‌های متعدد فساد در مناطق آزاد در سال‌های اخیر بگذارید تا مشخص شود مناطق آزاد نه در راستای توسعه مناطق مرزی بلکه در محلی برای رانت خواری و ویژه خواری به قیمت نابودی زندگی بومیان ایجاد شده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی