زندگی شالی‌کاران گیلانی بازیچه تصمیمات لحظه ای آب منطقه ای استان
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
سید حسین موسوی

در حالی مدیر آب منطقه استان گیلان آب سد سپیدرود را سهمیه بندی می‌کند که شالی‌کاران برای کشت محصول برنج نیازمند آب فراوان هستند و در غیر این صورت محصول برنج با کاهش جدی روبه رو خواهد شد.

سید حسین موسوی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت نقش برنج در سبد تغذیه مردم جهاو ایران گفت: برنج نقش اساسی در نیازهای غذایی جمعیت جهان را دارد. به طوری که سال 2004 از سوی سازمان ملل با شعار «برنج، زندگی است» به عنوان سال بین‌المللی برنج نامگذاری شد.

وی با بیان این که برنج بعد از گندم مهمترین غله در تامین نیازهای غذایی مردم ایران است تصریح کرد: سرانه مصرف سالیانه برنج برای هر ایرانی تقریبا 37 کیلوگرم است. این مسئله نشان دهنده اهمیت حیاتی و استراتژیک برنج برای کشور است.

موسوی ادامه داد: مشکل اصلی در کشت این محصول نیاز به آب بسیار است. برنج محصولی است که برخلاف سایر غلات باید به صورت غرق‌آبی آبیاری شود و همیشه آب پای بوته برنج باشد. این مسئله سبب می‌شود محصول برنج حساس باشد و در صورت نبود آب کافی کشت برنج به نتیجه نرسد.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: زمانی که آب مورد نیاز به برنج نمی‌رسد دو اتفاق رخ می‌دهد. اول اینکه پس از آب تخت زمین اگر زمین پر آب نباشد علف‌های هرز شروع به رشد می‌کنند و کشاورز را دچار زحمت و هزینه سنگین وجین علف هرز می‌کند. مسئله بعدی این است که در صورت خشک شدن زمین ترک‌هایی در خاک ایجاد می‌شود که در صورت غرق آب کردن دوباره ما به آب بیشتری از سری اول احتیاج داریم و بخش زیادی از آب صرف سیراب کردن خاک می‌شود.

موسوی افزود: ابتدای سال جاری مدیر محترم آب منطقه‌ای استان گیلان اعلام کردند که سد سپیدرود در حالت سرریز قرار گرفته است و کشاوزان امسال مشکل آب نخواهند داشت. از همین جهت برعکس سال‌های گذشته که آب از سد سپیدرود در نیمه اول اردیبهشت رهاسازی می‌شد امسال در اول فروردین این اتفاق رخ داد و کشاورزان هم شروع به شخم زدن زمین و خزانه‌گیری کردند.

وی بیان کرد: مراحل کشت برنج به این صورت است که زمین دو نوبت شخم زده می‌شود و بعد آب تخت می‌شود و برای خزانه گیری هم نیاز به آب فراوان است.

عضو شورای شهر شفت ادامه داد: بر اساس تقویم جهاد کشاورزی، کاشت نشا باید از 7 اردیبهشت آغاز شود تا از باران خوردگی دور باشد و در اوایل مردادماه برداشت شود. با توجه به اینکه که امسال سال کم بارانی بود و آب سد نیز در فروردین رهاسازی شد شالی‌کاران شروع به کاشت نشا کردند که و پیشرفت فیزیکی خوبی هم داشتند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: استان گیلان حدود 238 هزار هکتار زمین شالیزاری و 300 هزار شالی کار دارد که از مجموع 238 هزار هکتار نزدیک به 180 هزار هکتار از کانال سد سپیدرود آبیاری می‌شوند. بنابراین سد سپیدرود نقش مهمی در کاشت و برداشت محصول برنج دارد.

موسوی افزود: اکنون که زمین‌ها شخم زده شده و خزانه آماده شده است مدیر محترم آب منطقه ای استان گیلان بار دیگر در اظهار نظری عجیب گفته است که آب سد سپیدرود سهمیه بندی می‌شود و این مسئله برای کشاورزان مانند یک فاجعه است.

زمین نشا کاری شده

وی ادامه داد: مگر مدیر محترم آب منطقه ای استان گیلان اطلاع ندارد که اکنون زمان نوبت بندی آب نیست. برنج محصول غرق آبی است و کشاورزان هر روز نیاز به آب دارند. اکنون مردم زمین را شخم زده و خزانه گرفته اند اما آب ندارند  که زمین را آب تخت کرده و نشاء را بکارند.

نبود آب برای آب تخت کردن زمین

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها از این تصمیم انتقاد کرد و گفت: اگر آب نیست چرا ابتدای سال چنین اظهار نظری می‌شود و آب رها سازی می‌شود و اگر آب هست اکنون چه دلیلی دارد که سرمایه مردم را بر باد دهیم؟ یعنی مدیر آب منطقه ای استان گیلان از آمار اطلاع دقیقی ندارد؟

عضو شورای شهر شفت افزود: کشاورز برای کشت محصول روزی 400 تا 500 هزار تومان مزد به کارگر روزمزد می‌دهد و زمانی که آب نباشد کارگر روزی 2 ساعت کار می‌کند. مگر کشاورز چقدر درآمد دارد که بخواهد این مقدار هزینه کند؟

موسوی اظهار کرد: ما از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم که به این مسئله ورود کند. مگر نه اینکه سد برای توسعه کشاورزی پایین دست ساخته می‌شود؟ پس چرا باید زندگی مردم تحت تاثیر اظهار نظر مدیرانی قرار گیرد که از اوضاع اطلاع ندارند؟

وی ادامه داد: مگر در وزارت‌خانه با این عظمت کارشناس کشاورزی یا کارشناس برنج وجود ندارد که به داد مردم برسد؟ کشاورز چرا باید زندگی و سرمایه خود را به خاطر تصمیمات لحظه‌ای از دست بدهد؟

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به افزایش قمیت محصولات و ابزار کشاورزی گفت: سال گذشته 20 لیتر روغن تیلر کشاورزی یا کشاورزی 180 هزار تومان بود اما امسال قمیت همان روغن 580 هزار تومان شده است. آیا برنج هم این مقدار افزایش قیمت داشته است؟

وی ادامه داد: نه تنها برنج افزایش قیمت نداشته است بلکه کاهش هم داشته است. اینکه برنج به دست مصرف کننده گران می‌رسد مهم نیست بلکه مهم این است که برنج از دست کشاورز ارزان‌تر از گذشته خریداری می‌شود.

عضو شورای شهر شفت اظهار کرد: شالیکاری در ایران به صورت صنعتی و ماشینی نیست و هنوز دستی انجام می‌شود. بیشتر شالیکاران هم زن‌های 50 سال به بالا هستند و در صورتی که زمین آب درستی نداشته باشد این کار با سختی انجام می‌شود. نمی‌شود در یک زمین خشک شالی کاشت. وجین هم همینطور است. اگر زمین خشک باشد علف هرز به راحتی کنده نمی‌شود.

رشد علف هرز به دلیل غرق آب نکردن شالیزار

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: نتیجه همه این مسائل کاهش محصول برنج، فقیرتر شدن کشاورزان، حذف برخی از مشاغل مرتبط، تبدیل زمین‌های کشاورزی به ویلا و ...، وابستگی کشور به محصولات خارجی و خروج ارز، افزایش قیمت برنج و از دست دادن بازار جهانی برنج ایرانی است.

موسوی ادامه داد: تمام خواسته کشاورزان از این است که یک ماه اول آب را سهمیه بندی نکنند تا محصول برنج رشد کند و آب مورد نیاز محصول کم شود. بعد از آن اگر این اتفاق بیفتد ضربه چندانی به محصول نمی زد. از این رو از وزیر محترم نیرو درخواست داریم به این مسئله رسیدگی کند.

پایان پیام/

شبکه های اجتماعی