نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها: مردم از شهادت محیط بانان خشمگین و ناراحتند / ضرورت ایجاد چتر حمایتی قانون بر سر محیط بانان
يکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
مرتضی صالحی نژاد

صالحی نژاد با اشاره به شهادت دو تن از محیط بانان کشور در زنجان گفت: قانون باید حمایت جدی تری از مدافعان محیط زیست داشته باشد.

مرتضی صالحی نژاد، نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به شهادت دلخراش دو تن از محیط بانان استان زنجان به دست شکارچیکان غیر قانونی گفت: متاسفانه حمله به محیط بانان و مدافعان محیط زیست در کشور تبدیل به یک رویه شده است و کسانی که جان و زندگی خود را برای دفاع از محیط زیست آسیب‌پذیر اما با ارزش کشور ‌می‌گذارند به دست عده ای قاچاقچیان حیوانات یا شکارچیکان غیرمجاز شهید ‌می‌شوند.

وی افزود: شغل محیط بانی یکی از مشاغل سخت و پرخطر کشور است که بارها در این خصوص صحبت شده است و تنها عشق به کار است که ‌می‌توان محیط بانان عزیز کشور را بر سر کار ود نگاه دارد وگرنه با وجود خطرات زیاد حقوق و مزایای زیادی ندارد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: چنین مشاغل سخت و حساسی باید از سوی دولت و قانون حمایت شوند. متاسفانه محیط بانان به طور کامل از حمایت قانون برخوردار نیستند و اگر با قاچاقچیان حیوانات یا سارقان حیاط وحش درگیر شوند و برای دفاع از جان خود مجبور شوند به سارقان آسیب بزنند ممکن از در برابر قانون محکوم شوند و اگر هم از خود دفاع نکنند کشته ‌می‌شوند.

صالحی نژاد ادامه داد: از نظر درآمدی هم در شرایط نامناسبی هستند. محیط بانانی که ساعت‌ها در کوه و دشت پیاده روی ‌می‌کنند و پاسدار محیط زیست کشور هستند باید دغدغه معیشت نداشته باشند و با خیال راحت به این کار بپردازند.

وی اضافه کرد: زمانی که خطرات و ریسک‌های یک شغل نسبت به مزایای آن کاهش پیدا ‌می‌کند، به سمت ریزش نیروها پیش ‌می‌رویم و اگر یک شغل با کمبود نیروی انسانی مواجه شود با خطر حذف روبه‌رو ‌می‌شود. درست است که شغل محیط بانی حذف ن‌می‌شود اما به هر حال دفاع از محیط زیست کشور نیاز به نیروی انسانی دارد و اگر نیروی انسانی تمایل به مشارکت در این امر نداشته باشد ما با مشکلات و معضلات زیادی مواجه ‌می‌شویم.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای حمایت از محیط بانان چه ‌می‌توان کرد گفت: قانون باید از محیط‌بانان حمایت جدی تری داشته باشد. شورای عالی استان‌ها آمادگی دارد تا طرحی آماده کرده و برای تبدیل شدن به قانون به مجلس بفرستد تا گام کوچکی در حمایت از این عزیزان داشته باشیم.

وی با اشاره به ابراز علاقه مردم به محیط زیست کشور گفت: مردم هم انتظار دارند قانون از محیط بانان و محیط زیست به صورت جدی تری در برابر ارازل و اوباش، قاچاقچیان حیوانات، شکارچیکان غیرمجاز و سارقان محیط زیست حمایت کند.

صالحی نژاد ادامه داد: در مراس‌می‌که برای یادبود دو تن از شهدای محیط زیست که اخیرا در زنجان به شهادت رسیدند مرد‌می‌که حتی آنها را ن‌می‌شناختند برایشان اشک ‌می‌ریختند و عمیقا از این رخداد ناراحت و عصبانی بودند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی