نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها: صرفه جویی آب در بخش کشاورزی می‌تواند به تقویت صنعت و افزایش جمعیت استان سمنان کمک کند
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
رضا شاه حسینی

شاه حسینی با بیان اینکه لازم است در زمینه کشاورزی با استفاده از شیوه های نوین آبیاری در آب صرفه جویی کنیم گفت: می توان از این آب برای رونق صنعت و جذب جمعیت برای استان سمنان استفاده کرد.

رضا شاه حسینی نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره مشکل آب استان سمنان گفت: استان سمنان استانی بیابانی و کم باران محسوب می شود. از این رو لازم است مدیریت آب به صورت کامل انجام شود.

وی افزود: حدود 90 درصد از آب های قابل دسترسی در بخش کشاورزی و 10 درصد در بخش های شرب، بهداشت و صنایع استفاده می شود.

شاه حسینی ادامه داد: اجرای طرح های نوین آبیاری منطبق با شرایط آب و هوایی از جمله آبیاری قطره ای و تحت فشار از سوی اداره کل جهاد کشاورزی می تواند از آب مصرفی در بخش کشاورزی بسیار کم کند. از این رو آب صرفه جویی شده در بخش کشاورزی را می تواند در سایر بخش ها استفاده کرد.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: ما به جای اینکه بخواهیم آب وارد کنم می توانیم بخشی از آب مورد نیاز را از این صرفه جویی تامین کنیم و حتی در بخش های مختلف کم آب مانند گردشگری و صنایع استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که استان سمنان در نزدیکی پایتخت قرار دارد و جزو استان های کم جمعیت کشور است می توان با صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی و استفاده آن در بخش آشامیدنی جمعیت سرریز شده از تهران را به این استان جذب کرد.

شاه حسینی افزود: استان سمنان جزو 6 استان اول کشور از نظر مساحت است اما از نظر جمعیت در رتبه 30 قرار می گیرد. از این رو ظرفیت بالایی برای جذب جمعیت دارد.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: استان سمنان در زمینه صنعت ظرفیت بالایی دارد و بیش از 10 شهرک صنعتی در این استان فعال هستند، در صورتی که با توجه به نیمه بیابانی و بیابانی بودن کشت محصولات آب بر در این استان منطقی نیست. از این رو لازم است که سهم آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شود تا زمینه برای ایجاد صنایع کم آب بر فراهم گردد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی