اعلام وصول 3 طرح پیشنهادی شورای عالی استان‌ها در صحن علنی مجلس
سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
مجلس

در جلسه مورخ 30 آذر 99 مجلس شورای اسلامی 3 طرح ارسالی از سوی شورای عالی استان‌ها اعلام وصول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در جلسه مورخ 30 آذر 1399 مجلس شورای اسلامی 3 طرح ارسالی از سوی شورای عالی استان‌ها اعلام وصول شد.

طرح اصلاح تبصره (2) ذیل ماده (29) قانون نوسازی و عمران شهری، طرح اصلاح قانون مدیریت پسماند مصوب 20/02/ 1383 و طرح اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها سه طرح اعلام وصول شده در صحن علی مجلس هستند.

براساس طرح موسوم به تبصره (2) ذیل ماده (29) قانون نوسازی و عمران شهری موجود قرار است در پروانه‌های ساختمانی که از طرف شهرداری‌ها صادر می شود مدت زمان ساخت بنا قید شده و ساختمان‌های که در میادین یا خیابان‌های اصلی شهر قرار دارند اگر تا 2 سال بعد از پایان مهلت بنا را به اتمام نرسانده باشند باید تا 2 برابر عوارض پرداخت کنند.

در اصلاحیه این تبصره با این استدلال که 2 سال برای پایان ساخت برخی از بناها کافی نیست پیشنهاد شده است بعد از پایان دوسال شهرداری بار دیگر پروانه ساختمان در حال ساخت را تمدید کرده و عوارض تطویل که شورا تعیین خواهد کرد را دریافت کنند. اگر این تمدید بیش از 3 بار باشد شهرداری بر اساس بند 14 ماه 55 قانون شهرداری عمل خواهد کرد.

همچنین اصلاح قانون مدیریت پسماند مصوب 20/02/ 1383 در حالی از سوی شورای عالی استان‌ها پیشنهاد شده است که از تصویب این قانون 16 سال می گذرد و در این 16 سال تغییرات زیادی در تکنولوژی بازیافت پسماند شاهد هستیم و همچنین آسیب‌های وارده به محیط زیست بیشتر شده است.

از سوی دیگر لازم الاجرا نبودن بسیاری از بندهای این قانون و مقدار جریمه کم آن سبب شده است قانون به صورت شایسته اجرایی نشود. از این رو شورای عالی استان‌ها پیشنهاد کرده است 32 مورد از بندها و تبصره‌های این قانون اصلاح شود.

افزون بر این با توجه به افزایش تخریب باغ‌ها و پهنه‌های سبز شهری جهت توسعه ساخت و سازها و لزوم صیانت از فضای سبز شهری و لزوم به روز رسانی قوانین موجود بر اساس شرایط روز شورای عالی استان‌ها طرح اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را به مجلس ارائه کرده است.

بر اساس این اصلاحیه ارائه شده به مجلس 10ماده از این قانون اصلاح شده و ظرفیت اجرای قانون بیشتر می‌شود.

نمایندگان شورای عالی استان‌ها امیدوار هستند تا با توجه به تأثیر تصویب و اجرای این قوانین در بهبود اداره کشور با تصویب این طرح‌ها در مدت زمان کوتاه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه های مردم در این حوزه ها کاهش یابد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی