نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها: ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی می‌تواند بخشی از مشکل آبگرفتگی معابر را حل کند
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
حامد صادقیان

صادقیان با بیان اینکه عموما اصول تکنیک‌های شهرسازی در شهرها رعایت نشده است، گفت: نبود یک شبکه منظم جمع آوری آب‌های سطحی در شهرها مزید بر سایر علل شده است.

حامد صادقیان نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به شروع فصل بارندگی و آب گرفتگی معابر گفت: آب گرفتگی معابر در شهرها دلایل زیادی دارد که تبعات آن آسیب به تاسیسات و ساختمان های خصوصی و عمومی، اختلال در سیستم حمل و نقل عمومی، صعوبت تردد شهروندان می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی معابر این است که عموما اصول شهرسازی در شهرها رعایت نمی‌شود. شهرداری ها، مراجع صدور پروانه و کلیه دستگاه های تاثیر گذار در امر ساخت و ساز که در توسعه شهرها ایفای نقش می‌کنند، می‌بایست ضوابط و مقرارت شهرسازی مدرن را رعایت نمایند.

عضو شورای عالی استان ها افزود: هر چند که در بسیاری از شهرها مسیر و جهت توسعه و به طور کلی ضوابط شهرسازی به سمت و سویی رفته است که امکان اصلاح بسیار سخت شده است ولیکن در شهرهای جدید و در طرح های جامع و تفصیلی، این موضوع می‌بایست در صدر اولویت های برنامه ریزان شهری قرار بگیرد.  همچنین توجه به عوارض توپوگرافی شهرها، شیب زمین، جهات خیابان کشی‌ها و مسیرهای کانال‌ها و جوی‌های معابر در برنامه‌ریزی شهری می‌بایست با استفاده از متخصصین هر حوزه بررسی و اتخاذ تصمیم گردد.

صادقیان ناهماهنگی سایر ارگان ها با شهرداری‌های را نیز یکی از دلایل آبگرفتگی معابر دانست و توضیح داد: از آنجایی که بین شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان هماهنگی کاملی وجود ندارد، به هنگام حفاری تاسیسات مکانیکی و برقی به ویژه در فصول پر بارش، معضل اخلال در عبور و مرور شهری را شاهد هستیم.

صادقیان همچنین با اشاره به نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بیشتر شهرها تصریح کرد: برای حل این معضل در دو بخش فرهنگی و عمرانی می‌بایست سرمایه گذاری انجام شود . عدم اتصال آب‌های حاصل از بارش باران و برف به سیستم فاضلاب شهری که موجب آلودگی این نعمت می‌شود و تعریف شبکه مجزا برای انتقال رواناب‌های سطحی و یا احداث چاه‌های جاذب برای کنترل آب‌های حاصل از بارش نیازمند فرهنگسازی و همینطور اعتبارات مناسب است.

نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورای عالی استان‌‌ها سال‌هاست درصدد تصویب قوانینی برای ایجاد کانال مشترک خدماتی در شهرها است تا بتوان بخشی از این مشکل را حل کرد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی