نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد بلاتکلیفی طرح‌هادی روستاهای حاشیه زاینده رود به دلیل تعیین حریم برای رودخانه
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
لطف اله شیخ سامانی

شیخ سامانی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای برای رودخانه زاینده رود حریم تعیین کرده است گفت: این تعیین حریم اجازه اجرای طرح‌هادی روستایی روستاهای حاشیه رودخانه را نمی دهد.

لطف‌الله شیخ سامانی نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات زمین و مسکن در شهرهای زیر 15 هزار نفر گفت:  در این شهرها مشکلاتی وجود دارد که باعث مشکلاتی برای مردم شده است. این سکونتگاه‌ها نه روستا هستند و نه شهر بزرگ و از مزایایی که برای هر دو طرف در نظرگرفته شده است محروم هستند.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها افزود: بنیاد مسکن برای روستاها تسهیلات ساخت مسکن در نظر گرفته است اما شامل شهرهای زیر 15 هزار نفر نمی‌شود. از سوی دیگر شهرهای بالای 15 هزار نفر نیز از تسهیلاتی برای ساخت مسکن برخوردارند که باز هم در شهرهای کوچک چندان دیده نمی شود.

شیخ سامانی همچنین با بیان اینکه طرح‌های‌هادی روستایی شهرستان سامان نیز مشکلاتی دارد تصریح کرد: طرح‌های‌هادی روستاهای شهر سامان به دلیل مخالفت شرکت آب منطقه ای مصوب نشده است و این مسئله مشکلات دیگری را در پی داشته است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که نزدیک 60 کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری واقع است و برخی از روستاها در حاشیه این رودخانه قرار دارند شرکت آب منطقه‌ای حریم کیفی و کمی رودخانه را مطرح کرده است که اجازه تصویب طرح‌های‌هادی روستایی را نمی‌دهد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: برای مثال یک روستایی مالک یک خانه روستایی 500 ساله است که به ارث برده است و اکنون می‌خواهد آن خانه را تخریب کرده و بازسازی کند. به دهیاری مراجعه می‌کند و دهیاری وی را به بنیاد مسکن ارجاع می‌دهد. بنیاد مسکن نیز به این دلیل که خانه در حریم روخانه در حریم رودخانه قرار گرفته است با استعلام از شرکت آب منطقه ای اجازه ساخت و ساز به روستایی را نمی‌دهد. خب یک روستایی که تمام داراییش همان زمین به ارث رسیده است چکار باید کند؟

شیخ سامانی افزود: از سوی دیگر چون شرکت آب منطقه‌ای مجوز ساخت نمی دهد بنیاد مسکن هم نمی‌تواند تسهیلات ساخت مسکن را در اختیار مراجع قرار دهد. این مشکل باید به نحوی حل شود چرا که دارای تناقض است.

وی افزود: آب منطقه ای زمانی که حریم برای رودخانه تعیین می‌کند و خانه برخی در حریم رودخانه قرار دارد پس باید با زمینی بیرون از حریم معاوضه کند تا مردم بتوانند خانه‌ها خود را نوسازی کنند.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: بنیاد مسکن به عروس و دامادی که تازه زندگی خود را شروع کرده‌اند زمین اعطا می کند اما مجوز ساخت آن را نمی‌دهد به این دلیل که زمین در حریم رودخانه قرار دارد. خب این نشان میدهد قوانین دارای تناقض هستند که باید به نحوی برطرف شود.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی