نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها خبر داد رد پای دلالان خارجی در صادرات مرکبات استان مازندران
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
سید علی آقامیری

آقامیری با انتقاد از عملکرد نهادهای ناظر گفت: دلال خارجی به صورت مستقیم بر سر باغ حاضر می شود و محصولات را به ریال خریداری کرده و از کشور خارج می کند و این به زیان کشاورز و کشور است.

سید علی آقامیری نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها در گفت‌و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به فصل برداشت مرکبات در استان مازندران گفت: استان مازندران یکی از اصلی‌ترین تولید کننده های انواع مرکبات از جلمه پرتقال، نارنگی و کیوی است.

وی افزود: این استان سالانه نزدیک به 2700 تن پرتقال و نارنگی تولید می‌کند که 1500 تن شامل انواع پرتقال می‌شود.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: نزدیک به 200 تن از مجموع 2700 تن به خارج از کشور صادر می‌شود و باقی آن مصرف داخلی است.

آقا میری ادامه داد: همچنین استان سالانه نزدیک به 200 تن کیوی تولید می‌کند که 60 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه گرانی وسایل مورد نیاز و بالا رفتن هزینه‌های جانبی مانند هزینه کود و سم و جعبه بسته‌بندی سبب شده است که قیمت مرکبات هم بالا رود. باوجود بالا بودن قیمت میوه کشاورز سودی نمی‌کند چرا که هزینه بیشتری برای تولید کرده است.

آقامیری بیان کرد: از طرف دیگر وجود واسطه‌ها و دلال‌ها سبب می‌شود که بخش زیاد سود به جیب کسی غیر از تولید کننده برود و کشاورز با اینکه زحمت زیادی می‌کشد کمترین بهره را ببرد.

نماینده استان مازندران با بیان اینکه مرکبات استان مازندران در کشورهای آسیایی یک برند محسوب می شود بیان کرد: متاسفانه دلالان چهره مرکبات ایران در جهان را تخریب کردند. با صادرات میوه‌های بی‌کیفیت و بسته‌بندی‌های ضعیف سبب شده‌اند اعتماد مشتری خارجی کم شود.

وی از حضور دلالان خارجی در میان خریداران پرده برداشت و گفت: با پدیده عجیبی مواجه هستیم که دلال خارجی بر سر باغ حاضر شده و میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کند و بیشترین سود را می برد.

آقامیری با انتقاد از عملکرد سازمان‌های مسئول گفت: چرا باید دلال خارجی بتواند به صورت مستقیم با باغ‌دار معامله کند؟ و چرا باید دلال خارجی با ریال معامله کند؟ این یک زیان بزرگ به کشور وارد می کند چرا که به دلیل اختلاف قیمت ریال با ارز های خارجی مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود محصول خارج می شود.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها تصریح کرد: وزارت صمت و دستگاه های دخیل باید به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهند دلال خارجی به صورت مستقیم و با ریال جنس خریداری کند. باید بازاری تشکیل شود تا کشاورزان محصولات خود را در آن بازار به فروش برسانند و دلال خارجی در آن بازار با ارز خارجی محصولات را خریداری کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی