نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها: ورود اساتید دانشگاهی به شوراها می‌تواند مدیریت شهری را قوی‌تر کند
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
یوسف اسدی

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه لازم است اساتید دانشگاه ها و مهندسین وارد شوراها شوند گفت: این امر می‌تواند کیفیت کار را بالا برده و موجب مشارکت بیشتر مردم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، یوسف اسدی نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها در در جلسه آغاز اجرای تفاهمنامه همکاری شورای عالی استان‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هدف از تشکیل شوراهای اسلامی پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی اقتصادی عمرانی بهداشتی فرهنگی آموزشی و سایر امور رفاهی با همکاری و نظارت مردم بیان شده است‌.

وی افزود: اساساً تشکیل شورا به عنوان اصلی‌ترین و قوی‌ترین نهاد مردمی در روستاها و شهرهای کشور در واقع برای جلب مشارکت شهروندان و نحوه اداره شهرها برای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان در حد مطلوب و استاندارد است‌.

اسدی ادامه داد: در تمامی شهرهای بزرگ و توسعه یافته در دنیا تجربه شورایی و تجربه انجمنی با توجه به اصل مدیریت یکپارچه شهری (اصلی است که متاسفانه با تمام تلاش های شورایی در ایران تاکنون محقق نشده) تجربه موفقی بوده‌ است‌. در این سیستم مسئولیت ها و وظایف به شهرداری که توسط شورا برگزیده می‌شود محول شده است‌.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: بر همین اساس در ایران هم قرار بود که این اتفاق بیفتد‌. در تمام دنیا شوراها نماینده تمام قشرها و طیف‌ها و سلایق گوناگون هستند و این یک امر کاملاً بدیهی است‌. در اصل بهترین شورا، شورایی است که از تمام اقشار مختلف جامعه تشکیل شده باشد و در این راه اولویت ورود با افراد تحصیل کرده است‌. افرادی که اصل مطالعه، پژوهش و برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری را داشته باشند‌.

وی کمرنگ شدن نقش و جایگاه شورا از طرف دولت با محدود کردن اختیارات شورا را مشکل دیگر شوراها دانست و عنوان کرد: نادیده انگاشتن قدرت و عملکرد شوراهای موفق بسیاری از شهرها خود باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به جایگاه شوراها شده است. خوشبختانه در دوره پنجم شورای شهر سنندج که دوره طلایی شورا بوده اساتید دانشگاهی و نخبگان و حتی اقشار مختلف مردم برای اداره کردن هرچه بهتر شهر بیشتر درگیر شدند.

عضو شورای شهر سنندج تأسیس و ایجاد مرکز مطالعات پژوهش در شورای شهر سنندج را اقدامی مهم دانست و گفت: این مجموعه متشکل از شورای پژوهشی و هیئت امنا که در هر دو اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه کردستان و پیام نور حضور پررنگ و فعالی داشته و دارند و در جهت افزایش مشارکت شهروندان سنندجی تاسیس شده است.  

وی وجود افراد توانمند متخصص دانشگاهی به ویژه مهندسین در شوراهای شهر را الزامی دانست و تصریح کرد: همانگونه که وجود اساتید دانشگاه‌ها، مهندسین، پزشکان و معتمدین برجسته شهر در شوراهای شهر های توسعه یافته کشور از جمله اصفهان، ‌تبریز، یزد، کرمان و ‌شیراز کاملاً تثبیت شده است در شورای شهر اصیل سنندج نیز باید این اتفاق برای همیشه تثبیت شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی