نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها: دولت اگر از کشاورزان روستایی حمایت نکند با مشکل بیکاری و حاشیه نشینی روبه‌رو می‌شود
سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
سید حسین موسوی

موسوی با بیان اینکه کشاوزان نیاز به حمایت دولت دارند گفت: اگر دولت از کشاورزان حمایت نکند باید با انواع مشکلاتی که ناشی از نابودی کشاورزی است مبارزه کند.

سید حسین موسوی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات کشاورزان استان گیلان گفت: متاسفانه آمارهایی که از سوی وزارت جهادکشاورزی در خصوص افزایش تولید محصول برنج در استان گیلان اعلام می‌شود دقیق نیست.

وی افزود: در استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که سالانه 750 هزار تن برنج سفید از این زمین های کشاورزی برداشت می‌شود.

موسوی ادامه داد: به صورت استاندارد در هر هکتار می‌بایست 4500 کیلو شلتوک برداشت شود و 60 درصد آن به برنج سفید تبدیل شود. در صورتی که در سال جاری برداشت کشاورزان از هر هکتار بین 3000 تا 3500 کیلو شلتوک بود که در بهترین حالت 50 درصد آن برنج سفید است که تقریبا 1600 کیلو برنج می‌دهد.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: بنابراین با توجه به مشکلات و هزینه‌های سرسام‌آور می‌بینیم که کشاورزی نه تنها سود چشم‌گیری برای کشاورز ندارد بلکه گاهی جز دردسر و زحمت چیزی نیست.

وی بیان کرد: از کمبود آب و گرانی کود و سموم کشاورزی تا گرانی کارگر و ماشین آلات کشاورزی همه و همه سبب می‌شود بعد از یکسال که کشاورز محصول را برداشت می‌کند مبلغ چندانی نصیبش نشود و یکسال انتظار به هدر برود.

موسوی تصریح کرد: اگر کشاورزی یک هکتار زمین داشته باشد و از آن 1600 کیلو برنج برداشت کند. با احتساب هر کیلو 22 هزار تومان تقریبا 35 میلیون تومان در سال تصیب کشاورز می‌شود که اگر به 12 ماه تقسیم کنیم هر ما چیزی حدود 3 میلیون تومان درآمد دارد. حالا وقتی شما هزینه های بیشمار کشاورزی را از این مبلغ کم کنید می‌بینید که عملا پول چندانی برای کشاورز نمی‌ماند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها از ضرورت حمایت از کشاورزان گفت و بیان داشت: اگر کشاورزان تاکنون دوام آورده اند بخشی بخاطر تعلق به شغل پدری بود و برخی هم عملا کار دیگری بلد نیستند. اما اگر همچنان حمایتی صورت نگیرد کشاورزان مجبور هستند که تغییر شغل بدهند و اولین گام تغییر شغل فروش زمین کشاروزی است.

وی ادامه داد: ببینید ما اگر از یک حمایت دریغ کنیم چه مشکل سلسله واری ایجاد می‌کنیم. کشاورز زمین خود را می‌فروشد و به شهر مهاجرت می‌کند که اکثرا حاشیه نشین شده و به مشاغل کاذب روی می‌آورند. جمعیت شهرها افزایش پیدا می‌کند و شهرداری نمی‌تواند خدمات درستی به شهرها بدهد. از این سو خریدار زمین در زمین کشاورزی ویلا می‌سازد و محیط زیست از بین می‌رود. با افزایش ساخت و سازها زمین‌های کشاورزی نابود می‌شوند و تولید محصول استراتژیک برنج کاهش می‌یابد.

وی افزود: زمانی که ایران بهترین برنج جهان را تولید می‌کرد اکنون باید برنج بی‌کیفیت هندی و پاکستانی وارد کند و ارز از کشور خارج شود. هزاران کشاورز که مشغول به کار هستند بیکار می‌شوند و اکنون دولت باید فکری برای اشتغال کسانی کند که کاری جز کشاورزی بلد نیستند.

موسوی تاکید کرد: بنابراین اگر دولت حمایت خود را در نقطه مناسب و ضروری انجام ندهد باید با ده‌ها مشکل که ناشی از به هم خوردن تعادل طبیعی تولید و عرضه محصولات است دست و پنجه نرم کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی