نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها: فعالیت های فرهنگی مرکز شهرها باید به حاشیه شهرها هم برده شود
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
مرتضی صالحی نژاد

صالحی نژاد با بیان اینکه باید حمایت های لازم از حاشیه شهر صورت گیرد گفت: فعالیت‌های فرهنگی که در سطح شهر و مرکز شهر انجام می‌شود باید به حاشیه شهر نیز کشیده شود.

مرتضی صالحی نژاد نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، گفت: حاشیه نشینی نوعی زندگی است که با شیوه رایج زندگی شهری و روستائی متفاوت بوده و با ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی مخصوص به خود بافت فیزیکی معینی بوجود آورده است که با ساکنین بافت اصلی شهر زندگی می‌کنند.

وی افزود: از آسیب ها و معضلات حاشیه نشینی، می توان بر از دست رفتن اقتصاد مولد در شهرها اشاره کرد. چرا که روستا نشینی مزایایی دارد که با مهاجرت روستائیان به شهر و قرارگیری در حواشی شهرها، این مزیت ها از میان می رود.

صالحی نژاد اضافه کرد: به عنوان مثال نیروی کاری روستاها در همان محل زندگی خود مشغول به کار بوده اند و حتی تولیداتی از قبیل محصولات کشاورزی و لبنی ایجاد می‌کنند که بر رشد اقتصاد ملی نیز تاثیر گذار است. اما با مراجعه این جمعیت بر حاشیه شهرها، باعث تبدیل قشر تولید کننده و شاغل بر قشر جویای کار و مصرف کننده خواهد شد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه عدم ارائه خدمات مطلوب اجتماعی از سایر مشکلات حاشیه نشینیاست؛ تصریح کرد: خدمات شهری همچون سیستم حمل نقل، فضای سبز شهری و همچنین خدمات آموزشی، بهداشتی و نظارت ها با پیدایش حاشیه نشینی به مشکل بر می خورد و عدم امکان نظارت كافی در حاشیه شهرها بهترین فضا را برای جرم و جنایت های سازمان نیافته یا همان گروهی ایجاد می كند.

 وی افزود: توسعه بی رویه و نبودن طرح ریزی کالبدی شهر، افزایش ساخت و سازهای زیر ضابطه ای و ناهنجار، عدم تناسب بین امکانات موجود و نیازها، وضعیت نامناسب اقتصادی غالب ساکنین و ... از دیگر ویژگی های مناطق حاشیه نشین است.

صالحی نژاد با اشاره به مطالعات دکتر طهمورث شیری استاد جامعه شناسی در زمینه حاشیه نشینی گفت: وی معتقد است عمده فعالیت‌های فرهنگی كه در سطح شهر و مركز شهر انجام می‌شود باید به حاشیه شهر نیز كشیده شود. این استاد دانشگاه ایجاد فرهنگ جدید و كار فرهنگی را مقوله ای زمان بر و لاك پشتی دانسته و تصریح می كند احداث سینما، کتابخانه، سالن تئاتر و فرهنگسرا و همچنین اشتغال زایی و کارآفرینی در این امر بسیار مفید است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها توضیح داد: باید حمایتی که سال‌ها از آنان به ناحق دریغ شده بود را روا داشت و با نگاهی مبتنی بر کرامت انسانی توانائی‌های آنان را درمدیریت و بهسازی محل سكونتشان بارور ساخت و البته قطعاً نباید از نظر دور داشت که ایجاد اشتغال و افزایش میانگین درآمدی در مبادی مهاجرت و کنترل نرخ رو به رشد مسكن شهری می‌تواند کنترل کننده رشد این مناطق باشد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه پیاده سازی فرهنگ نو و فعالیت فرهنگی چرخه ایی زمان بر است اما ایجاد امکانی مثل، کتابخانه، سالن های نمایش و تئاتر، فرهنگسراها و همچنین احداث کارگاه، اشتغال زایی و کارآفرینی در این امر بسیار مفید است.

صالحی نژاد بیان داشت: در خاتمه باید بر این امر تاکید داشت، حمایتی که مدت هاست از قشر حاشیه نشین شهر ها کوتاه شده را بایستی بهتر از قبل پیاده ساخت و با دیدی متشکل بر کرامت انسانی استعداد های آنان را در مدیریت و بازسازی محل زندگیشان تحقق بخشید. البته نباید فراموش کرد که توجه بر ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و پیاده‌سازی سیاست‌های حمایتی و تشویقی این قشر پرجمعیت کشورمان، پیش از تصمیم به مهاجرت و تبدیل به حاشیه نشین شدن، باعث کنترل میزان روانه شدن سرمایه و نیروهای انسانی تولید کننده عشایر، روستایی و شهرهای کوچکمان به حاشیه مناطق شهر های بزرگ باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی