نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها: عدم تصویب درآمد پایدار شهرداری ها منجر به تراکم فروشی می شود
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
جلیل جعفری

جعفری با بیان اینکه شهرداری ها با مشکل شدید مالی مواجه هستند، گفت: اگر به سمتی نرویم که درآمد پایدار مصوب نشود مطمئناً در آینده با تراکم فروشی در شهرها، چالش‌های زیادی در حوزه عمران شهری پیش خواهد آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، جلیل جعفری با بیان اینکه امروزه شهرداری‌ها با مشکلات مالی شدیدی مواجه هستند، گفت: اگر به سمتی نرویم که درآمد پایدار مصوب نشود مطمئناً در آینده با تراکم فروشی در شهرها، چالش‌های زیادی در حوزه عمران شهری پیش خواهد آمد.

عضو شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه زمین و مسکن نیز مشکلات زیادی وجود دارد در کشور ما زمین و مسکن به عنوان کالاهای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، گفت: ما مشکل اساسی در زمین داریم که در شهرداری نمی‌توانیم اشخاص را ملزم به ساختن کنی. و به دنبال این هستیم که به سمتی برویم دارندگان زمین مجبور شوند بسازند یا عوارض و مالیات طوری شود که مجبور به فروش شود.

جعفری در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح ماده ۱۰۰ گفت: متأسفانه در کشور ما امروزه قانون ماده ۱۰۰ یک روزنه‌ای تبدیل شده است برای شهرداری‌ها که تخلفات خودشان با تخلفات مردم قانونی کنند به عنوان یک منبع درآمد که شهر از حالت شهری خارج شده است، باید با نگاهی به کمیسیون ۱۰۰ نگاه کرد که جلوگیری شود از تخلفات نه به عنوان درآمد زایی.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها همچنین لزوم وجود درآمد پایدار برای شهرداری‌ها ادامه داد: موضوع درآمد پایدار نیز سال پیش مصوب شد ولی شورای نگهبان مغایرت‌هایی را مشاهده کرد و متأسفانه رد شد.

جعفری لزوم تسریع در ساخت محور مواصلاتی «کلرو-درام-آب بر-منجیل»، خواستار شد و گفت: مردم شهر آببر خواستار عبور این محور از مرکز شهر آب بر هستند. ورودی شهر آب بر از سمت منجیل یک راه روستایی درجه سه است که به هیچ وجه در شأن شهر آببر و استان زنجان نیست.

وی با بیان اینکه وجود نواقصات متعدد در این محور باعث بروز تصادفات مرگبار زیادی شده است، گفت: در پیگیری‌های صورت گرفته عنوان شده اصلاح این محور در حوزه استحفاظی استان گیلان است.

جعفری با بیان اینکه شورا به عنوان مردم سالاری دینی هشت اصل از قانون اساسی جایگاه ارزشمندی در کشور دارد، گفت: در عمل شاهد این موضوع نیستیم و نگاه نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی شوراها با این نگاه ارزشمند نیست و روز به روز با اصلاح قوانین و بخشنامه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی به شوراها واصل می‌شود سعی در تضعیف شوراها و همچنین محدود کردن شورا به شهرداری‌ها است در حالی که هدف از تشکیل شوراها این نیست بلکه هدف این است شوراها بتوانند خودشان به خودشان مدیریت تصمیم گیری و نظارت بکنند.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها به عنوان حلقه‌های واسط میان مردم نمایندگان مجلس و مسئولین در سطح بخش، شهرستان و استان و حتی در کشور هستند، ادامه داد: هدف شوراها نظارت بر شوراهای پایه و احصا مشکلات مردم و انتقال به نمایندگان مجلس و مسئولین ولی بعضاً نمایندگان مجلس و مسئولین شهرستان‌ها بدون حضور نمایندگان شوراها حضور دارند.

جعفری با بیان اینکه در ا صل قانون ۱۰۲ قانون اساسی شورای عالی استان‌ها که چکیده‌ای از شوراهای کشور است می‌تواند به مجلس طرح بدهد و مشکلات مدیریت شهری و محلی حل بشود، گفت: چند طرح که از طریق شورای عالی استان‌ها ارسال شده است و در مجلس در حال بررسی و خیلی مهم است، طرح جامع مدیریت شهری است که بسیار مهم است و به اعتقاد بنده شوراها باید به سمتی بروند که باید تقویت شوند و یا کنار گذاشته شود. اگر به این شکل باشد که فقط محدود شود به شورای شهر و شهرداری من آینده‌ای برای شورا نمی بینم.

وی ادامه داد: سال پیش یک طرح ۲ فوریتی به مجلس ارسال کردیم، طرح مدیریت یکپارچه شهری و الگو گیری از کشورهای موفق که متأسفانه مصوب نشد که امسال دوباره این طرح ارسال شده که امیدواریم مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: طرح خانه ملت نیز سال پیش مطرح کردیم که در شورای استان‌ها و تفاهم نامه‌ای در وزارت راه و شهرسازی داشته ایم به صورتی است که در هر مرکز استان یک خانه ملت بسازیم به این دلیل که نمایندگان مجلس، اعضای شورای استان و نمایندگان مجلس خبرگان در یک ساختمان متمرکز شوند که از موازی کاری جلوگیری می‌شود و به تمرکز و خدمات رسانی سرعت می‌بخشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی