نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: تقویت روستاها بهترین راهکار برای کاهش حاشیه نشینی است
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
عزیز سارانی

سارانی با بیان اینکه بخشی زیادی از حاشیه نشینی در شهرها به دلیل تخلیه روستاهاست گفت: تقویت روستاها بهترین راهکار برای کاهش حاشیه نشینی است.

عزیز سارانی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل تخلیه روستاها و آمار بالای مهاجرت از روستا به شهر به صورت جدی با مشکل حاشیه‌نشینی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی افزود: شهرهای زاهدان، چابهار و زابل بیشترین مشکل را دارند و در این میان حاشیه‌نشینی در شهر زاهدان به‌عنوان شهر مرکز استان به نقطه بحرانی نزدیک شده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شوای عالی استان‌ها حاشیه نشینی در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت: از نظر من اصلی‌ترین راهکار کاهش حاشیه‌نشینی، تقویت روستاهاست. بخش زیادی از شهروندانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند روستائیان فقیری هستند که کار خود در روستا را از دست داده‌اند و برای درآمد بیشتر یا ساختن زندگی بهتر به شهرها مهاجرت می‌کنند و چون توان زندگی در محدوده شهرها را ندارند به حاشیه پناه می‌برند. بابراین باید ترتیبی اتخاذ شود که مهاجرت از مبدا کاهش یابد.

سارانی افزود: اگر ما بتوانیم اشتغال و اقتصاد روستائیان را تامین کنیم کسی مجبور نیست شرایط زندگی در حاشیه شهر و حلبی‌آباد را برای درآمد اندک به جان بخرد و با درآمد معقول در زادگاه خود می‌ماند.

وی ادامه داد: البته سخن من به این معنی نیست که از مهاجرت جلوگیری کنیم. بلکه منظور این است که با ایجاد جذابیت اقتصادی در روستاها نه تنها انگیزه مهاجرت را از روستائیان بگیریم بلکه بتوانیم مهاجرت را معکوس کنیم و کسانی که علاقه‌ای به زندگی در شهر ندارند را به روستاها جذب کنیم.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این کار سبب می‌شود فشار جمعیت از روی شهرها برداشته شود و روستاها دوباره آباد شود. این اقدام به ویژه در استان‌های مرزی بسیار مهم است چرا که توزیع جمعیت را متناسب با جغرافیا تنظیم می‌کند و از نظر امنیتی می‌تواند به ثبات کشور کمک کند. چراکه وجود جمعیت مانع از رشد و فعالیت گروهای تروریستی، قاچاق و ... است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی