نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها: دولت وام کم بهره در اختیار کشاورزان زیان دیده بگذارد
سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
سید حسین موسوی

موسوی با اشاره به بارندگی های اخیر در استان گیلان گفت: این بارندگی زیان زیادی به کشاورزان وارد کرده است. بنابراین لازم است دولت وام کم بهره به کشاورزان بدهد.

سید حسین موسوی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره به بارندگی های اخیر در استان گیلان گفت: بارندگی کنونی استان گیلان دقیقا در زمان برداشت محصول رخ داد و باعث شد خسارث زیادی به کشاورزان وارد شود.

وی افزود: سیل خسارت زیادی به چند روستای شهرستان تالش وارد کرد و بسیاری از خانه ها، راه ها و خطوط گاز، برق و آب آسیب دیده اند. اما این تنها بخشی از خسارت است. خسارت اصلی به کشاورزان وراد شده است که در زمان برداشت محصول بارندگی ها شروع شده است و افزون بر خرابی محصولات هزینه برداشت را بالابرده است.

موسوی ادامه داد: بارندگی باعث شده است محصول برنج به زمین بچسبد و این سبب می شود ماشین های مکانیزه نتوانند محصول را برداشت کنند بنابراین کشاورز باید از کارگر استفاده کند. در چنین شرایطی هم به دلیل کمبود کارگر هزینه دستمزد بالا می رود. برای مثال دستمزد کارگر تا 450 هزار تومان برای یک روز بالا رفته است.

وی افزود: کارگر علاوه بر دستمزد نیاز به وعده های غذایی هم دارد که باز هم هزینه برداشت محصول را بالا می برد.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: همچنین  باتلاقی شدن زمین کشاورز را مجبور می کند که محصول را به زمین خشکی انتقال داده و در آنجا انبار کند. در حالی که پیش از این محصول درو شده در زمین کوبیده می شد.

موسوی بیان کرد: درست است که این مشکلات منشاء طبیعی دارد اما از آنجایی که بیشار کشاورزان بیمه نیستند نمی توانند خسارت خود را دریافت کنند. کشاورز یکسال منتظر می ماند تا محصول برداشت کرده و هزینه زندگی خود را تامین کند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد عملا کشاورز نمی‌تواند نیاز زندگی خود را برای 2 سال تامین کند.

وی تصریح کرد: بنابر این لازم است دولت بسته های حمایتی برای کشاورزانی که در رخدادهای طبیعی متضرر می شوند در نظر بگیرد. پرداخت خسارت، اعطای وام کم بهره و بیمه محصولات کشاورزی می تواند بخشی از راهکار باشد.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: این وام ها نیز باید خود ضامنی داشته باشد. به این صورت که کشاورز با استفاده از سند زمین بتواند وام بگیرد نه اینکه بخواهد با اصرار و التماس ضامن پیدا کند.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی