به مناسبت سالگرد زلزله طبس/ باید از تجربیات برخورد با رخدادهای طبیعی برای مدیریت حوادث احتمالی بعدی درس بگیریم
سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
محمود امینی

امینی با اشاره به مشکلات مدیریت زلزله طبس گفت: این رخدادها باید درسی برای ما باشد تا بتوانیم در وقوع رخدادهای مشابه احتمالی مدیریت بهتر و کارآمدتری داشته باشیم.

محمود امینی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عای استان ها و عضو شورای شهر طبس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره به سالروز زلزله طبس گفت: چهل و دو سال پیش در چنین روزی زمین لرزه ای به بزرگی 7.8 دهم در مقیاس ریشتر شهرستان طبس را لرزاند و آثار و تبعات زیادی بر جای گذاشت. بر اثر این زمین لرزه شهر باستانی و تاریخی طبس به طور کامل ویران شد.

وی با بیان اینکه شهر طبس به لحاظ معماری و تاریخی یکی از شهرهای پر جاذبه در ایران محسوب می شد افزود: این شهر ظرفیت زیادی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی داشت اما زلزله سال 57 بسیاری از این آثار و بناها را از بین برد. تعدا ساکنین شهر در زمان زلزله عمدتا از بین رفتند.

امینی با بیان اینکه آمار کشته شدگان در منابع مختلف متفاوت است و از 8 هزار تا 25 هزار نفر ذکر شده است، توضیح داد: یکی از دلایل تفاوت در شمارش آمار وقوع زمین لرزه در بهبوهه انقلاب بود. در سال 57 که فضای کشور انقلابی بود و حاکمیت به شکلی که بتواند چنین بحران هایی را مدیریت کند وجود نداشت. به همین دلیل در آمار کشته شدگان ابهام وجود دارد.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان ها تصریح کرد: زلزله طبس یک واقعه دردناک بود و باید درسی برای ما باشد تا در وقوع رخدادهای مشابه بتوانیم به شکل بهتری مدیریت کنیم. لازم است که نهادهای مسئول در این زمینه مدیریت درستی داشته باشند چراکه رخدادهایی مانند زمین لرزه، سیل و ... نیاز به یک آماده باش و برنامه ریزی جامع و بلند مدت دارد تا بتوانیم کمترین خسارات را متحمل شده و تبعات آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: حادثه زلزله تنها محدود به خسارات جانی و مالی ابتدایی نمی شود بلکه تبعات و مشکلات زیادی را در پی دارد. حتی می تواند این تبعات را به منطقه و کشور تحمیل کند بنابراین پیش آمادگی مردم می تواند کمک بزرگی به کاهش تبعات و خسارات کند.

امینی ادامه داد: استحکام بناها، عرض کوچه ها و خیابان ها، کیفیت سازه ها و آماده باش امکانات و نیروها در وقوع بحران های پیش بینی ناپذیر بسیار راهگشا هستند. بنابراین برنامه ریزی برای استحکام شهرسازی بسیار مهم است. اما این مسئله تنها بخشی از ماجراست.

وی ادامه داد: چرا که بعد از وقوع بحران های طبیعی ما با قطعی آب و برق و گاز، مسدود شدن راه های ارتباطی و تخریب امکانات مورد نیاز مواجه هستیم و به نوعی منطقه زلزله زده در یک موقعیت ایزوله شده قرار می گیرد. از سوی دیگر چگونگی مدیریت خروج و دفن اجساد زیر آوار مانده برای جلوگیری از شیوع بیماری های همه گیر، چگونگی درمان و پرستاری از آسیب دیدگان و نحوه مدیریت روانی بازماندگان بسیار مهم است. از این رو ما نیازمند یک برنامه از پیش تعیین شده و تمرین شده هستیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را در چنین شرایطی داشته باشیم.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها با بیان اینکه زلزله و بحران های طبیعی مشابه می تواند بافت اجتماعی فضا را دچار بهم ریختگی کند اضافه کرد: اتفاقی که در واقعه زلزله سال 57 طبس رخ داد. در زلزله طبس افراد بازمانده بسیار کمتر از افراد کشته شده بودند. بنابراین هر فرد بازمانده چند تن از خانواده و بستگان خود را از دست داده بود. همچنین شهر به طوری ویران شده بود که اکنون در شهر طبس ساختمانی که مربوط به قبل از زلزله 57 باشد وجود ندارد و همه ساختمان ها پس از زلزله ساخته شده اند.

وی افزود: همچنین زلزله می تواند اقتصاد شهر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. چراکه باعث نابودی کسب و کارها و اموال و دارایی های مردم می شود. بنابراین در چنین شرایطی بازماندگان به لحاظ روحی و اقتصادی به شدت آسیب می بینند و نیازمند حمایت ویژه برای بازگشت به زندگی هستند.

عضو شورای شهرستان طبس تصریح کرد: متاسفانه مشکلی که وجود داشت به نظر می رسید در بازسازی شهر طبس پس از زلزله هیچگونه نقشه و طرحی از پیش تعیین شده ای وجود نداشت. درست است ساختمان هایی که پس از زلزله ساخته شد مستحکم تر بودند اما طرح و برنامه ای برای بازسازی شهر وجود نداشت و فکری برای آینده شهر نشده بود.

امینی ادامه داد: این عملکرد بدون برنامه ریزی تبعات فرهنگی و اجتماعی زیادی داشت. به هم ریختگی در کالبد شهر و آشفتگی در ساختن بناها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها تاکید کرد: ما باید از این رخدادها درس بگیریم و تجربه کسب کنیم تا یک رخداد طبیعی نتواند تا به این اندازه برای مردم یک شهر یا منطقه اثرات منفی داشته باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی