فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا: آمادگی داریم برای ساماندهی حاشیه شهرها با شوراها همکاری کنیم/ توسعه شهری باید براساس زیست بوم شهرها اجرا شود
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
سعید محمد

سعید محمد با بیان اینکه حاشیه نشینی یکی از مشکلات شهرهاست گفت: ما آمادگی داریم با مدیریت شهری برای طراحی مدلی در راستای ساماندهی حاشیه شهرها همکاری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا صبح امروز در سی و پنجمین اجلاس شورای عالی استانها گفت: خوشوقت و خوشحالم که در این جلسه حضور شما هستم و چند جمله ای را درخصوص مسایل مدیریت شهری خدمت شما عرض می کنم.

وی ادامه داد: امروز شرایط کشور سخت است و استکبار جهانی فشارهایی وارد کرده است و باید تلاش ما این باشد که امید را در کشور زنده نگه داریم.

سعید محمد افزود: یکی از وظایف مهم ما و شما که عصاره شهرها و روستاها هستید این است که تلاش کنیم برای ساخت تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی و از حداکثر ظرفیت ها برای رسیدن به آن نقطه استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: در قانون اساسی به خوبی در اصول متعدد به نقش و جایگاه شوراها اشاره شده است و باید از این ظرفیت ها مبتنی بر نیازمندی های استانها و شهرستانها استفاده کرد.

وی گفت: اگر امروز از شما که بخشی از مسئولیت را برعهده دارید بپرسیم چه نمره ای به عملکرد شوراها می دهید خواهید گفت که آن چیزی که به عنوان خروجی می بینیم خیلی مناسب و مطلوب نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

سعید محمد ادامه داد: این نشان دهنده آن است که یا از ظرفیت ها خوب استفاده نشده است و یا در جاهایی در حوزه عملکردی شوراها عقب گرد داشته و نتوانسته اند عملکرد مناسبی ارائه کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: البته متاسفانه در جاهایی هم مواجه این هستیم که برخی کپی کاری می کنند و می گویند خوب است برای مثال تهران بشود شبیه توکیو.

وی افزود: به دفعات دیده شده این طرح هایی که در شهرها اجرا شده است فقط یک کپی برداری بوده و نه تنها نتیجه مورد نظر را نداشته است بلکه اتلاف منابع هم بوده است.

سعید محمد گفت: نمونه این عملکرد اشتباه همان پایه های پلی است که در شهر قم سالهاست ساخته شده است و طرحش به نتیجه نرسیده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: ما باید برای اجرای هر طرح به بوم و زیست آن منطقه توجه کنیم و توسعه شهری را براساس هر شهر دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: اخیرا ایده ملت-شهر را مطرح می کنند اما این مسیر مسیر درستی نیست. برای مثال می گویند ترکیه را به استانبول می شناسیم یا امارات را به یک شهر.

سعید محمد گفت: این نکته را باید یادمان باشد که دوستان شوراها فقط متولی کار عمران و فنی در شهرها نیستند بلکه باید کارهای بزرگ و میان رشته ای در حوزه اقتصاد و فرهنگ و موضوعات اجتماعی انجام شود و باید به شدت از انجام کارهای احساسی جلوگیری کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: باید مسایل فرهنگی و زیست محیطی و اقتصاد شهری همه با هم دیده شوند تا توسعه زیرساخت‌ها به صورت همگون صورت گیرد.

وی گفت: آیا مشاورینی داریم که طرحی جامع با همین افکار و توقعات برای هر شهر تهیه کنند؟ آیا تبعات زیست محیطی در آن رعایت می شود؟ آیا موضوعات فرهنگی و اجتماعی متناسب با شهر در آن دیده می شود؟ به نظر می رسد این توقعات محقق نشود زیرا مشاورین ما عمدتا مشاورین عمرانی و مهندسی هستند.

سعید محمد ادامه داد: همان قدر که به عمران شهرها توجه می کنیم باید به فرهنگ شهروندان خود توجه کنیم. فرهنگ شهروندان امروز دچار مشکلات زیادی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: درست است که همیشه از فرهنگ ایرانی قدردانی شده است و زبان زد عام و خاص بوده است اما فراموش نکنیم یک آسیب هایی هم به این فرهنگ وارد شده است. برای مثال در حوزه آسیب های خانواده که منجر به طلاق می شود امروز باید کار ویژه ای صورت گیرد.

وی افزود: باید روی فرهنگ غنی اهل بیت متمرکز شده و تلاش کنیم این فرهنگ در کشور رشد کرده و بیش از پیش ساری و جاری باشد. باید این سوال را پرسید که ما دنبال یک شهر اسلامی مدرن هستیم یا دنبال ساخت یک شهر مدرن اسلامی.

سعید محمد گفت: اگر قرار باشد یک شهر مدرن اسلامی داشته باشیم نتیجه اش می شود همین کارهایی که تا امروز انجام شده است و پلی ساخته شده است و تنها یک واژه اسلامی به آن چسبانده ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: اما برعکس باید به سراغ آن برویم که یک شهر اسلامی چه ویژگی هایی دارد و مدرن شدن را براساس آن تغییر بدهیم.

وی تصریح کرد: ابتدا باید ظرف را شناخت و بعد مظروف را داخل آن قرار بدهیم. سالهاست روحیه خودباوری در کشور تقویت شده است و بزگترین پروژه‌های کشور را رقم زده ایم.

سعید محمد گفت: اما در حوزه شهری از این توانستن ما تا امروز چقدر فایده نصیب مردم شده است. مدیریت جامع شهری را باید با تمام پیوست هایش دیده و این فقط از پس یک پیمانکار مثل قرارگاه بر نخواهد آمد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که کمک به ترمیم آسیب وارد شده به اعتماد و سرمایه اجتماعی خواهد کرد تبعیض زدایی است.

وی گفت: خیلی از مواقع مردم معتقدند که اگر بتوانند پول هزینه کنند می توانند کارشان را پیش ببرند. برای مثال به همین موضوع طرح ترافیک توجه کنید. شما می تواند پول بدهید و وارد طرح بشوید و هوا را آلوده کنید.

سعید محمد ادامه داد: ما تلنبار مشکلاتی را در شهرها داریم که دو علت دارد یکی نداشتن برنامه جامع و دیگر نداشتن مدیران توانمند برای اجرای درست برنامه ها که همین دو عامل باعث مشکلات عمده برای ما شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: قرارگاه از سال ۱۳۶۸ براساس قانون اساسی فعالیت خود را آغاز کرده است و سی و یک سال از عمر آن می گذرد.

وی افزود: دهه اول عمر قرارگاه دهه بازسازی خرابی های ناشی از جنگ بود و دهه دوم ساخت و توسعه و آبادی نام داشت و دهه سوم مواجه با قهر کمپانی های خارجی شد و انحصار شکنی رخ داد و پایه ریزی خوبی برای بروز و ظهور توانمندی های داخلی شد و در دهه جدید هم به دنبال نقش آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم.

سعید محمد گفت: در سی سال گذشته قرارگاه توانسته است ۴ هزار کیلومتر خطوط راه آهن و ۹۰۰ کیلومتر اتوبان سازی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط مترو و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر فیبر نوری بسازد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا ادامه داد: در بخش تولید بنزین و ساخت دیسپچینگ گاز و تولید گاز شیرین و تولید گازوئیل هم دستاوردهای خوبی داشته ایم.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۲ سد بزرگ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ساخته شده است که بیش از ۶۲ درصد آب شیرین کشور را در خود جای داده است.

سعید محمد در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع حاشیه نشینی اشاره کرد و این پدیده را یکی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ دانست و تصریح کرد: در شهر اهواز ما تفاهمنامه ای برای ساماندهی حاشیه نشینی منعقد کردیم و بر اساس این توافق نامه تهاتر ملکی انجام شده است و تا سقف 300 میلیارد تومان در حاشیه شهر اهواز سرمایه گذاری خواهد شد تا مشکلات حاشیه نشینی این شهر برطرف شود.

وی ادامه داد: این مدل خوبی برای حل مشکلات حاشیه نشینی است و می شود در شهرهای دیگر هم اجرا کرد و قرارگاه آمادگی دارد در این زمینه از تجربیات خود استفاده کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: با توجه به ماهیت پروژه محور و مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا مسئولان را موظف کردیم در حاشیه 70 کیلومتری پروژه های روستاهای کم برخوردار را شناسایی کنند  تا بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم.

وی افزود: در این راستا 1600 کیلومتر راه روستایی، 600 تا 700 دهانه پل روستایی، خانه بهداشت، مدرسه، مسجد، کتابخانه، مراکز ورزشی و ... در روستاها از سوی قرارگاه اجرا شده است.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی