کرونا و بازگشایی مدارس!
يکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

بازگشایی مدارس از روز گذشته و پس از چند ماه تعطیلی نگرانی های برخی از مسئولین، خانواده ها و اعضای شوراهای اسلامی را در پی داشته است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

یوسف صادق پور| پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها؛ صبح دیروز(شنبه) در حالی شاهد بازگشایی مدارس بودیم که بسیاری از والدین نگران سلامتی فرزندان خود بودند. شور و شوق هر ساله جای خود را به نگرانی و اضطراب داده بود. علی رغم اینکه بازگشایی با رعایت شرایط پروتکلی و سخت گیرانه بود و وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که دقیقاً در چارچوب پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل می‌کند و لذا در حوزه سلامت کوچک‌ترین اجتهادی نخواهیم کرد و بیشترین مراقبت را در مدرسه از سلامت فرزندان خانواده‌ها انجام می‌دهیم؛ مخالفت های برخی از مسئولین و صاحبنظران را در پی داشت.

بدون تردید بازگشایی مدارس در سالجاری در این شرایط یکی از سخت ترین تجربه های بازگشایی مدارس است. پرواضح است در شرایط حاضر که کادر درمان بسیار در مضیقه است و ظرفیت بیمارستان ها بسیار اندک است باید تدابیری اندیشیده شود که سلامت دانش آموزان برای تحصیل آسیبی نبیند.

با وجود اینکه وزیر آموزش وپرورش این اطمینان را دادند که تمام تلاش خود را بر رعایت پروتکل های بهداشتی انجام خواهند داد ولی به نظر می رسد امکانات مدارس برای کنترل کوید 19 کافی نباشد. مدارسی که از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند چگونه می توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند؟ آیا مدارس ما از استاندارهای لازم برای فاصله گذاری برخوردار است؟

با این حال بازگشایی مدارس نگرانی های برخی از مسئولین و شوراهای اسلامی را در پی داشته است که آیا با توجه به اینکه اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

جدای از این بحث های علمی و در گیر و دار نگرانی ها و استرس های بازگشایی مدارس دست به دست شدن برگه رضایت نامه برای حضور دانش آموزان در مدارس در فضای مجازی هم در نوبه خود قابل تامل بود! البته این مهم توسط مسئولین آموزش و پروش پیگیری و تذکرات لازم به مدارس داده شد که هیچ مدرسه ای حق ندارد چنین تعهدی از خانواده ها بگیرد. مدرسه همان مدرسه قبلی است و مدیر مدرسه در مقابل دانش آموز و سلامت وی بر اساس آنچه که با او سپرده شده مسئول است و باید مراقب باشد.

بازگشایی مدارس با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد

نگرانی های بازگشایی مدارس در شرایط فعلی به قدری حائزاهمیت بود که رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نوشت: اینجانب به عنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم.

وی گفت: علت واقعی این تصمیم غیر منتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما به خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها بخصوص در پایه دبستان علیرغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.

بر اساس این گزارش، پنج شنبه هفته گذشته نیز عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای سرگشاده از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در تمامی استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.


حمیدرضا حاجی بابایی: ستاد کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسما برعهده بگیرد

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بازگشایی مدارس کار شوخی نیست و اگر موج سوم کرونا راه بیفتد مدیریت 15.5 میلیون معلم و دانش آموز که در واقع نماینده 15.5 میلیون خانواده اند کار سختی است  اظهار کرد: جمعه با وزیر بهداشت تماس گرفتم. در تشکیل کلاس دخالت نمی کنیم و مسئولیت ستاد کروناست اما رسما اعلام می کنیم هرگونه اقدامی باعث عدم امینت برای معلمان، دانش آموزان و خانواده ها شود از آن عدول نمی کنیم.

وی افزود: ستاد کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسما برعهده بگیرد اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسما اعلام کند. بچه کلاس اول و دوم ابتدایی را در خانه هم نمی شود کنترل کرد و کار سختی است حال اگر آموزش و پرورش می تواند که دستشان را هم می بوسیم. معلمان هم باید امنیت و سلامت شان تضمین شود و مدنظر باشد.

سلامت یا سواد همراه با بیماری

سید علی اکبر فاطمی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها نیز در این رابطه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به وضعیت مناطق گرم و روشن بودن کولر و عدم تهویه هوا گفت: با این وضعیت چگونه از تکثیر ویروس در محیط کلاس جلوگیری می شود؟ اگر معلم مبتلا شد و تعدادشان در یک مدرسه زیاد شد چه کسی جایگزین معلمان مبتلا می شود؟ هزینه درمان معلم و دانش آموزان را چه کسی می دهد؟ در این رابطه باید دولت تدابیر لازم را بیاندیشد.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم در مبتلا سازی را مکان های عمومی از جمله سرویس های بهداشتی عمومی دارند گفت: باید سرویس های بهداشتی و کلاس ها به صورت مرتب ضدعفونی شوند اما کدام تضمین برای ضدعفونی هر روزه این فضاها و حتی برای سرویس مدارس وجود دارد؟

فاطمی با بیان اینکه برخی از خانواده ها توان خرید هر روزه ماسک برای فرزندان خود را ندارند بیان کرد: دانش آموزان در صورت عدم تامین ماسک مجبورند ماسکی را که عمرش ۴ ساعت است را ۴ روز استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه آیا در شرایط پراسترس و ترس دانش آموزان می توانند برای یادگیری تمرکز لازم را داشته باشند افزود: آخرین پژوهش ها می گوید حتی فاصله ۲ متری بین افراد نیز ایمن نیست این فاصله در کلاس های فاقد تهویه و با وجود کولر چگونه حفظ می شود؟

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها در پایان تاکید کرد: سلامت دانش آموزان باید در اولویت باشد. باید شرایطی فراهم شود که دانش آموزان بتوانند بدون استرس و دغدغه مسائل بهداشتی به تحصیل بپردازند. با این شرایط بازگشایی مدارس باید با تدبیر بیشتری صورت گیرد و سلامت جسم و روان دانش آموزان و والدین آن ها در نظر گرفته شود. آیا سلامت دانش آموزان اولویت است یا سواد همراه با بیماری و استرس و زجر خانواده ها!


بازگشایی مدارس به چه قیمت؟/ در مناطق محروم اینترنت مناسب برای اتصال به «شاد» وجود ندارد


ابوالقاسم داداشلو نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها نیز طی گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها اصرار بر بازگشایی مدارس از سوی مسئولین آموزش و پرورش حتی در مناطق سفید در این شرایط کرونایی را یک تصمیم نادرست و غیر منطقی برشمرد و اظهارداشت: اینکه مسئولین دلسوز آموزش و پرورش دغدغه آموزش دانش آموزان این مرز و بوم را دارند جای تقدیر و تشکر دارد ولی بازگشایی مدارس به چه قیمت؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی افزود: تاکید کرده اند که بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و فاصله گذاری اجتماعی با زوج و فرد کردن مدارس دایر خواهد بود ولی این سوال در ذهن تداعی می شود که آقای وزیر و مسئولین دلسوز آموزش و پرورش چقدر اطمینان دارند که در هنگام ایاب و ذهاب دانش آموزان این پروتکل های بهداشتی از سوی رانندگان تاکسی ها در این شرایط بد اقتصادی که به جهت گرانی های سرسام آور با مشکلات مالی مواجه هستند رعایت شود و مضافا اینکه چقدر یقین دارند که تمام خانواده ها توان خرید ماسک و مواد ضدعفونی جهت استفاده فرزندان خود را دارند ؟

داداشلو ادامه داد: آیا مدارس ما آن فضای لازم و استاندارد را جهت فاصله گذاری اجتماعی دارند؟ آیا فکری هم به حال آن مدارسی که تنها کلاس درسی آن یک کانکس بوده اندیشیده شده است. مسلما جواب این سوال ها اگر هم در کلانشهرها و شهرهای بزرگ که اکثرا مخارج آن مدارس هم از طریق مشارکت های مردمی صورت می پذیرد مثبت باشد که شرایط اقتصادی امسال جامعه آن را هم با شک و شبهه مواجه ساخته یقینا در مناطق محروم و روستایی کشور منفی خواهد بود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها تاکید کرد: شاهد هستیم  که بنا به دلایل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در حین ایاب وذهاب دانش آموزان، عدم توان خرید لوازم بهداشتی از سوی خانواده ها، عدم وجود توان در مدارس برای تامین لوازم بهداشتی و ضدعفونی و عدم وجود نیروی خدماتی لازم در اکثر مدارس برای ضدعفونی کردن سرویس ها بهداشتی و خود مدرسه و عدم وجود استاندارهای لازم در برخی از مدارس کشور برای امر فاصله گذاری اجتماعی مخصوصا در مدارس مناطق محروم، و همچنین عدم کنترل دانش آموزان در مدارس به جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی با توجه به سن و انرژی دانش آموزان بازگشایی مدارس نمی تواند یک تصمیم صحیح باشد.

داداشلو در پایان با تاکید بر اینکه یقینا اجرای این امر عواقب بدی در پی خواهد داشت که دغدغه بسیاری از اولیاست تصریح کرد: بنابراین در این شرایط آموزش های غیر حضوری و ایجاد زیر ساخت های لازم جهت راه اندازی برنامه شاد و آموزش مجازی  دانش آموزان و استفاده از سیمای مرکزی و سیمای استان ها بهترین فاکتور برای امر آموزش و محافظت و ایجاد امنیت جانی برای معلمان و دانش آموزان کشور و امنیت روانی برای تمام خانواده ها خواهد بود که امید است مسئولین وزارت آموزش وپرورش به این مهم بیشتر بها بدهند.

پایان پیام/2

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی