یادداشت/ سید علی اکبر فاطمی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها: دفاع از استقلال وطن
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
سید علی اکبر فاطمی

سید علی اکبر فاطمی به مناسبت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری طی یادداشتی نوشت: جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن از اهداف مهم رئیسعلی دلواری بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، سید علی اکبر فاطمی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها طی یادداشتی به مناسبت روز شهادت جهادگر ضد استعمار انگلیس رییسعلی دلواری نوشت:

 12شهریور سالگرد مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است. این روز سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است. رییسعلی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی 24 ساله، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب المثل بود. اگرچه سواد و معلومات کافی نداشت، اما پاکی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود.

رییسعلی بعد از این که قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست های سنگینی بر آنان وارد کرد. پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می کنند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می کند.

قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، 2 هدف عمده را دنبال می کردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و دشتی و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن.

 رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

انتهای پیام/2

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی