نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها: وزارت جهاد و کشاورزی عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه کشاورزی دارد
يکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
عباس محمدصالحی

محمد صالحی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان به حال خود رهاشده‌اند و در این میان سود اصلی محصولات کشاورزی را واسطه‌ها می‌برند.

عباس محمد صالحی نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به مشکلات کشاورزان گفت: ما امیدوار بودیم با تغییر وزیر جهاد کشاورزی و آمدن آقای خاوازی به این وزارت خانه بسیاری از مشکلات برطرف شود و انتظار داشتیم وزیر جدید با برنامه دقیق‌تری وارد این وزارت خانه مهم شود اما اکنون پس از گذشت مدتی از تصدی صندلی وزارت جهاد کشاورزی توسط وی می‌بینیم که اتفاق جدیدی رخ نداده است و کارها به همان روال قبلی است؛ و می‌بینیم که وزارت جهاد کشاورزی به‌نوعی مسخ شده است و نمی‌تواند تغییر اساسی را رغم بزند.

 

محمد صالحی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشاورزان به‌ویژه کشاورزان غرب استان اصفهان در زمان برداشت محصول خاکسترنشین می‌شوند و این به دلیل بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی است. شما اکنون از هر شهر و میوه‌فروشی قیمت پیاز سفید اعلا که محصول غرب استان اصفهان است را قیمت کنید حداقل 3000 تومان قیمت‌گذاری می‌شود این در حالی است که پیاز از کشاورز به مبلغ هر کیلو 700 تومان خریداری می‌شود. این تفاوت قیمت 2300 تومانی در هر کیلو به جیب چه کسانی می ورد؟ چرا باید پیاز با 4 برابر قیمت تمام‌شده به دست مصرف‌کننده برسد؟

 

وی ادامه داد: سود اصلی محصولات کشاورزی به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود. زحمت اصلی را کشاورز می‌کشد و کمترین سود نصیبش می‌شود، هزینه اصلی هم پای خریدار است. پس چرا باید عده‌ای بدون هیچ زحمتی بیشترین سود را ببرند؟ وزارت جهاد کشاورزی در این میان چه نقشی دارد؟

 

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید فکری اساسی برای تعاونی‌های سراسر کشور کند. اگر این تعاونی‌ها کاربردی ندارد پس چرا عده‌ای در آن مشغول به کار هستند و حقوق می‌گیرند؟ اگر واقعاً تعاونی‌ها نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند باید تعطیل شوند. دولت حتی اگر دلال‌ها را هم در تعاونی‌ها استخدام کند سود بیشتری خواهد داشت.

 

محمد صالحی با تأکید بر اینکه این دلال‌ها هستند که قیمت را در بازار تعیین می‌کنند بیان کرد: دولت وظیفه دارد این بازار را ساماندهی کند. دولت می‌تواند به‌عنوان یک واسطه بزرگ وارد عمل شده و طوری قیمت‌گذاری کند که هم کشاورز سود بیشتری ببرد و هم خریدار متضرر نشود؛ بنابراین لازم است که دولت با خرید تضمینی محصولات کشاورزی و افزایش 10 درصدی قیمت‌ها بتواند بازار را مدیریت کند. در این میان نیز سودی هم به خزانه واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان به ستوه آمده‌اند و تنها کاری که از دستشان برمی‌آید ناله و نفرین به مسئولین است. باید مشخص شود چرا کارهایی انجام می‌شود که جمعیت زیادی از کشاورزان را با نظام و انقلاب دشمن می‌کنند؟ باید مشخص شود که چرا عده‌ای از مسئولین با عملکرد ضعیفشان آبروی نظام را می‌برند؟

 

محمد صالحی ادامه داد: شغل کشاورز کشاورزی است و استان اصفهان هم تک‌محصولی و تک فصلی است. به‌جز کشاورزی نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد؛ بنابراین دولت باید به این موضوع ورود کرده و کشاورز را از این بدبختی نجات دهد. تاکنون هرچه فریاد زدیم به گوش کسی نرسیده است و اگر هم رسیده به آن توجهی نکرده‌اند.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی