نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: خراسان جنوبی در زمینه راه‌های ارتباطی استان فقیری است
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
محمود امینی

امینی با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های ارتباطی استان خراسان جنوبی گفت: این استان تقریباً در بن‌بست قرار دارد و راه‌های ریلی و زمینی غیراستاندارد بوده و نیاز استان را تأمین نمی‌کنند.

محمود امینی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به نقش راه‌ها در توسعه گفت: بحث راه‌ها ازاین‌جهت بااهمیت است که می‌تواند محور توسعه باشد. درنتیجه درصورتی‌که ارتباطات هوایی، ریلی و جاده‌ای به شکل مطلوبی موجود نباشد منطقه توسعه گریز و سرمایه گریز می‌شود و نمی‌تواند برای جذب سرمایه جذابیت داشته باشد.



امینی ادامه داد: متأسفانه استان خراسان جنوبی ازنظر راه‌های ارتباطی استان فقیری است. به‌ویژه در زمینه ارتباطات ریلی که تنها شهرستان طبس در مسیر راه‌آهن جنوب به شمال قرار دارد؛ بنابراین اگر مسیر راه‌آهن سمنان – طبس – بیرجند – ماهی رود طراحی و اجرا شود استان خراسان جنوبی را در مسیر ترانزیت کالا از مرکز کشور به افغانستان قرار می‌دهد و این استان را از بن‌بست بودن خارج می‌کند؛ و از طرفی ارتباط استان با مرکز کشور بیش از 4 ساعت کاهش می‌یابد که زمینه خوبی برای توسعه خواهد بود.

 

وی افزود: در زمینه جاده نیز مشکلات زیادی وجود دارد. به صورتی که بسیاری از راه‌های اصلی استان راه‌های شوسه و ناهموار هستند. حتی جاده‌ای که از مرکز استان به سمت پایتخت کشیده شده است و جزو اصلی‌ترین راه‌های استان محسوب می‌شود نیز کیفیت نامطلوبی دارد؛ بنابراین جاده غیراستاندارد علاوه بر افزایش مصرف بنزین، استهلاک بالا و طولانی بودن مسیر خطرات جانی و مالی زیادی برای مسافران راه به همراه دارد.

 

نماینده خراسان جنوبی ادامه داد: مسیری که از استان‌ها جنوبی کشور یعنی استان‌های هرمزگان، فارس، اصفهان و یزد به سمت شمال شرق کشور حرکت می‌کند و درنهایت از طبس عبور کرده و به مشهد مقدس می‌رسد در فاصله بین طبس و یزد تک بانده است و خودروها روبه­روی ‌هم حرکت می‌کنند. به همین دلیل هرساله تعداد زیادی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. البته از مجموع 360 کیلومتر این مسافت دوبانده کردن نزدیک به یک‌سوم مسیر اجراشده یا در دست پیمانکار است؛ اما دوسوم آن هنوز تعیین تکلیف نشده است و اگر این طرح اجرا شود کل شرق کشور از این موضوع سود ببرند.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی