پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها گزارش می دهد: واکنش نمایندگان استان خوزستان به طرح انتقال آب ازسرشاخه های کارون
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
نمایندگان خوزستان

نمایندگان استان خوزستان در شورای عالی استان ها به تشریح مشکلات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون پرداختند.

یوسف صادق پور، پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها: اواخر شهریور ماه سال گذشته بود که بعد از بازدید وزیر نیرو از طرح‌های انتقال آب طی سفری یک روزه به استان چهارمحال و بختیاری، خبرهایی پیرامون به جریان افتادن طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون در رسانه های مختلف شنیده شد. این خبر واکنش های مختلف کارشناسان و مسئولان استانی خوزستان را به همراه داشت و نقدهای مختلفی از این طرح، عنوان شد.

بر اساس این گزارش کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که این طرح آسیب های فراوانی به کشاورزی استان وارد می کند و با طرح های توسعه ای و احیای کشاورزی این استان همخوانی ندارد.

در جلسه اخیر شورای عالی استان ها با وزیر نیرو نیز این مهم محور سخنرانی نمایندگان استان خوزستان قرار گرفت. نمایندگان استان خوزستان ضمن یادآوری تبعات این طرح تاکید داشتند که این انتقال غیر کارشناسی است و برای تامین آب مناطق مورد نظر باید تصمیمات دیگری را اخذ کنند.

سید محسن موسوی زاده نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها در این جلسه درباره مشکلات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون در ابتدا به طرح چند سوال پرداخت و اظهارداشت: اگر قرار است آب کارون به کویر منتقل شد چرا این تعداد سد و نیروگاه آبی در خوزستان ساخته شده  است؟ چرا مجوزهای پرورش های ماهی صادر شده است؟ بیماری های تنفسی و سرطان شایع شده بین مردم استان خوزستان که ناشی از مصیبت ریزگردهاست را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی گفت: اگرصلاح بود که آب به کویر هدایت شود خداوند قادر مسیر رود کارون را به سمت خوزستان چهارمحال و بختیاری هدایت نمی کرد. با این اقدام غیر کارشناسی آب را از سرشاخه های کارون منتقل می کنید مصیبت عظمایی را برای مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری رقم می زنید.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها در ادامه سخنان خود به وزیر نیرو پیشنهاد کرد: این امکان وجود داشت که به جای اینکه آب را از منشا انتقال دهید و این مصیبت بزرگ را برای کارون و خوزستان به وجود آورید از انتهای کارون آبی را که به شوره زار خلیج فارس می ریزد را لوله گذاری می کردید و به هر جایی که از کشور که می خواستید آب را منتقل می کردید.

تشریح تبعات طرح انتقال آب از سرشاخه های كارون

سعید سیلاوی نماینده دیگر خوزستان در شورای عالی استان ها در تشریح تبعات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون، آن را غیر کارشناسی خواند و از دولت خواستار رسیدگی شد. او انتقال آب کارون را از بزرگترین بی مهری ها به استان متبوعش دانست و در ادامه به پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، اظهارداشت: با خشک شدن بزرگترین شریان حیاتی استان همان رود کارون تبعات زیادی به اشتغال ساکنین وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این انتقال باعث بالا رفتن نرخ بیکاری می شود گفت: با توجه به زمین های حاصلخیز جلگه ای خوزستان، کشاورزان استان دچار آسیب جدی خواهند شد و شاهد لطمه خوردن به معیشت مردم خواهیم بود. محدودیت انواع کشت نیز از دیگر معظلات این انتقال است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها انتقال آب کارون را باعث ایجاد بحران های زیست محیطی دانست و افزود: ریزگردها و گرد و غبارها گسترش پیدا خواهد کرد و خود این موضوع باعث ایجاد انواع بیماری های تنفسی و گوارشی خواهد شد.

سیلاوی با تاکید بر اینکه تلف شدن انواع گونه های جانوری از جمله انواع ماهی ها از دیگر آسیب ها است تاکید کرد: فرصت های شغلی ماهیگیری، بوریا بافی نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت. که نتیجه این بی توجهی ها افزایش مهاجرت را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود از دولت در خواست کرد: این تبعات را جدی بگیرند و از انتقال غیر کارشناسی آب کارون صرف نظر کنند و تصمیمات بهتری را اخذ کنند.

مدیریت غلط منابع آب در کشور سبب اختلال در موازنه زیست محیطی شده است

احمد زمانپور نماینده دیگر استان خوزستان در شورای عالی استان ها در این خصوص با بیان اینکه ظهور صنعت و کشاورزی مدرن و به طبع آن ایجاد شهرها و سکونت گاه های جدید از سویی و مداخلات انسانی با استفاده از تکنولوژی موجب ایجاد کاستی های بزرگ و آشکار در نظام طبیعی فلات ایران شده است اظهارداشت: این مداخلات سرمستانه و غیر پایدار به نحوی است که در حوزه محدودیت های زیست محیطی، مداخلات انسانی با تکیه بر تکنولوژی و منابع مالی و رانت های منطقه ای امری مرسوم شده است.

زمانپور در ادامه سخنان خود به دلایل و اهداف انتقال آب اشاره کرد و افزود: طرح های انتقال آب معمولا به چند هدف” تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی، تامین آب جهت مدیریت زیست محیطی انجام می شود. متاسفانه در کشور ما انتقال آب برای صنایع آب بر (به هر قیمتی) سبب فشار زیست محیطی به سرزمین، تاثیر ویران کننده بر اکولوژی مناطق و از همه وحشتناکتر، دستکاری نظام جمعیتی و سکونتی که طی 10 هزار سال شکل گرفته، شده است. مثلا ایجاد مراکز صنعتی و کشاورزی برای شهرهای درون محدوده کویر که موجب تمرکز جمعیت در جاهایی شده که توان طبیعی پشتیبانی از چنین جمعیتی وجود ندارد، شده است.

این عضو شورای عالی استان ها در ادامه مطلب فوق بیان کرد: در همه جای دنیا انتقال آب از حوزه های آبی که  طی میلیون ها سال، به توازن اکولوژیکی و طبیعی رسیده است به عنوان آخرین راهکار و اصطلاحا راهکار اضطراری مدنظر قرار می گیرد. در کشور ما این اقدام دم دستی ترین کار برای باندهای مدیریت منطقه محور محسوب می شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مسجد سلیمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اثرات منفی طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون چنین طرح‌هایی را ناپخته و غیر فنی خواند و افزود: این طرح باعث از بین رفتن توازن طبیعی جمعیتی، از بین رفتن قابلیت های خودبسندگی محیط زیست کشور، بروز مشکلان امنیتی و شکل گیری رقابت های مخرب منطقه ای، ایجاد اختلال در نظام‌طبیعی خرد اقلیم‌های موجود در حوزه آبریز، از بین رفتن بخش کشاورزی و روستایی در مناطق پایین دست، بروز بحران های تامین‌آب شرب مناطق پایین دست با توجه به گرمایش زمین و دگرگونی های اقلیمی و کاهش سرانه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور می شود.

زمانپورهمچنین تخریب بسترهای مناسب صنعت گردشگری،  شکل گیری انواع صنایع و کشاورزی تحمیلی بر محیط طبیعی و‌ ظرفیت های طبیعی موجود، رشد نجومی و افسار گسیخته بهای خدمات، املاک و مستغلات درمقصد انتقال آب ( بروز رشد کاذب و سپس رکود طولانی) و از طرفی ایجاد رکود شدید در مبدا انتقال آب ( پهنه های پایین دست در اینجا خوزستان و چهارمحال و بختیاری ) بروز مهاجرت منفی و برهم‌خوردن بافت جمعیتی در مناطق مبدآ انتقال آب و خشکی تالاب ها و ‌بسترهای سطحی و زیر سطحی آب که باعث گسترش پدیده ریزگرد می شود را از دیگر تبعات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون برشمرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مسجد سلیمان در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد: راهکار این مساله می تواند تنظیم سند ملی نظام آبی کشور و مدیریت صحیح، بدون تبعیض و با نگاهی ملی و سرزمینی بر منابع آب ایران می باشد. به نظر اینجانب اگر مدیریت منابع آبی درایران به روال فعلی ادامه پیدا کند مشکلات حاد امنیتی داخلی، زیست محیطی و فجایع سرزمینی و جمعیتی شکل می گیرد. کمااینکه تا کنون نیز به این بحران نزدیک شده ایم.

وی همچنین افزود: توجه فوری و ویژه به ویژگی های اقلیمی، محدودیت های سرزمینی و ظرفیت خاص اکولوژیکی مناطق مختلف، مدیریت منابع آب از طریق اصلاح الگوی مصرف، ایجاد سند آمایشی کشاورزی و صنایع آب بر، تجدید نظر در ایجاد شهرهای جدید ، تدوین استانداردهای نوین در برداشت از منابع آبی سطحی وزیر سطحی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها براساس این گزارش این طرح مشکلات فراونی به مردم استان خورستان وارد کرده است که می توان غیرکارشناسی بودن، ایجاد مشکلات فراوان برای کشاورزان، داشتن تبعات زیاد به اشتغال ساکنین، ایجاد مشکلات زیست محیطی و ایجاد انواع بیماری های تنفسی و گوارشی از مهم ترین آن ها دانست. با این حال می طلبد دولت در این راستا اقدامات لازم را با اخذ نظرات مدیران شهری و کارشناسان این حوزه انجام دهد.

 

انتهای پیام/2

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی