نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها پیشنهاد کرد: ایجاد شبکه سراسری خرید و توزیع محصولات کشاورزی برای حذف واسطه‌ها
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
محمد احمدی

احمدی با اشاره به وضعیت نابسامان کشاورزی در کشور گفت: دولت باید با ایجاد شبکه سراسر خرید و توزیع محصولات کشاورزی دست واسطه‌ها را از بازار قطع کند.

محمد احمدی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کشاورزی استان فارس بیان کرد: وضعیت کشاورزان برای ما بسیار مهم است و همیشه در اولویت کاری ما بوده است. چراکه استان فارس قطب تولید محصولات کشاورزی بوده و کشاورزان بخش قابل‌توجهی از جمعیت استان فارس را تشکیل می‌دهند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و عدم تضمین فروش محصولات تولیدشده سبب شده است کشاورزی استان رونق سابق را نداشته باشد و شاید بتوان گفت سال جاری بدترین سال کشاورزی استان در چند سال اخیر است.

 

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از عملکرد دولت در بخش کشاورزی گفت: دولت آن‌چنان‌که باید از بخش کشاورزی حمایت نکرده است. اگر خرید تضمینی هم گاهی وجود داشته به‌صورت ناقص اجراشده و افزون بر اینکه تسهیلات قابل‌توجهی به کشاورزان داده نمی‌شود؛ این قشر را در دست دلالان رها کرده‌اند و کشاورز سود چشمگیری از زحمات خود برداشت نمی‌کند.

 

احمدی افزود: خرید تضمینی در مورد غلات تا حدودی اجرایی شده است اما محصولات جالیزی به حال خود رهاشده‌اند. به‌صورت که اگر ما در کشور سال پر محصول یا کم محصولی در زمینه کشت جالیزی داشته باشیم کالا باقیمت بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این در حالی است که کشاورز در این میان ضرر می‌کند. چراکه محصولات جالیزی به دلیل فسادپذیری بالا باید در مدت‌زمان کم به بازار برسد اما با توجه به اینکه خرید تضمینی و شبکه توزیع مناسب وجود ندارد کشاورزان دچار سردرگمی شده و بسیاری از محصولات خود را در زمین رها می‌کنند. چراکه ازنظر اقتصادی برداشت محصول به‌صرفه نیست.

 

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: در ابتدای سال جاری بسیاری از کشاورزان و حتی برخی از افرادی که در مشاغل دیگر فعالیت داشتند بر اساس داده‌های سال گذشته و باهدف صادرات محصولات خود به خارج از کشور اقدام به کشت محصول فراوانی کردند که متأسفانه به دلیل محقق نشدن اهداف آن‌ها بسیاری از محصولات از بین رفت و کشاورزان ضرر زیادی را متحمل شدند.

 

وی در پایان از دولت خواست تا با ایجاد یک شبکه خرید و توزیع سراسر محصولات کشاورزی دست دلالان و واسطه‌ها را حذف نماید. تنها در این صورت است که کشاورز از زحمت خود سود می‌برد و مصرف‌کننده نیز با قیمت مناسب به محصولات کشاورزی دسترسی پیدا می‌کند.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی