نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها: مدیریت غلط منابع آب در کشور سبب اختلال در موازنه زیست محیطی شده است
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
زمانپور

متاسفانه در کشور ما انتقال آب برای صنایع آب بر (به هر قیمتی) سبب فشار زیست محیطی به سرزمین، تاثیر ویران کننده بر اکولوژی مناطق و از همه وحشتناک تر، دستکاری نظام جمعیت و سکونتی که طی 10 هزار سال شکل گرفته، شده است.

احمد زمانپور نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه سرزمین ایران همواره در طول تاریخ جز مناطق خشک جهان بوده و مسئله آب نیز جزو دغدغه های راهبردی ایرانیان محسوب می شده است اظهارداشت: طی هزاران سال زندگی، مردم ایران درهمزیستی با چنین شرایط اقلیمی، به نوعی تفاهم کلی و رابطه منطقی با طبیعت رسیده و راهکار های تکنیکی، عقلایی و سنتی انسان، سکونتگاه به وجود آمده است.

وی گفت: در طول این سال های متمادی، ایرانیان با لحاظ ظرفیت اکولوژیکی اقدام به بارگذاری طبیعت و دستیابی به سبک زندگی پایدار نموده اند که می توان گفت " شهرسازی و معماری فوق العاده ی همساز با اقلیم ، کشاورزی و دامداری بومی و سبک زندگی کاملا سازگار با این شرایط شکل گرفته است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان ها در ادامه تاکید کرد: با ظهور صنعت و کشاورزی مدرن و به طبع آن ایجاد شهرها و سکونت گاه های جدید از سویی و مداخلات انسانی با استفاده از تکنولوژی موجب ایجاد کاستی های بزرگ و آشکار در نظام طبیعی فلات ایران شده است. این مداخلات سرمستانه و غیر پایدار به نحوی است که در حوزه محدودیت های زیست محیطی، مداخلات انسانی با تکیه بر تکنولوژی و منابع مالی و رانت های منطقه ای امری مرسوم شده است.

زمانپور در ادامه سخنان خود به دلایل و اهداف انتقال آب اشاره کرد و افزود: طرح های انتقال آب معمولا به چند هدف” تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی، تامین آب جهت مدیریت زیست محیطی انجام می شود. متاسفانه در کشور ما انتقال آب برای صنایع آب بر (به هر قیمتی) سبب فشار زیست محیطی به سرزمین، تاثیر ویران کننده بر اکولوژی مناطق و از همه وحشتناکتر، دستکاری نظام جمعیتی و سکونتی که طی 10 هزار سال شکل گرفته، شده است. مثلا ایجاد مراکز صنعتی و کشاورزی برای شهرهای درون محدوده کویر که موجب تمرکز جمعیت در جاهایی شده که توان طبیعی پشتیبانی از چنین جمعیتی وجود ندارد،شده است.

این عضو شورای عالی استان ها در ادامه مطلب فوق بیان کرد: در همه جای دنیا انتقال آب از حوزه های آبی که  طی میلیون ها سال، به توازن اکولوژیکی و طبیعی رسیده است به عنوان آخرین راهکار و اصطلاحا راهکار اضطراری مدنظر قرار می گیرد. در کشور ما این اقدام دم دستی ترین کار برای باندهای مدیریت منطقه محور محسوب می شود.

به گفته وی؛ بر همه روشن است که مدیریت منابع آب در ایران دهه هاست در دست مدیران دولتی منطقه ای خاص از کشور بوده است که با تخریب مناطق پائین دست و به بهانه انتقال آب شرب نسبت به ایجاد توسعه صنایع سنگین فولاد، پتروشیمی ، پالایشگاه ،کاشی و سرامیک از طرفی توسعه چند صد برابری کشاورزی های بسیار آب بر نظیر برنج کاری و صیفی کاری و باغات اقدام نموده اند. حال آنکه در طول تاریخ یا در آن نقاط  کشاورزی وجود نداشته یا در حد بسیار محدود جهت رفع نیاز روستایی بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مسجد سلیمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اثرات منفی طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون چنین طرح‌هایی را ناپخته و غیر فنی خواند و افزود: این طرح باعث از بین رفتن توازن طبیعی جمعیتی، از بین رفتن قابلیت های خودبسندگی محیط زیست کشور، بروز مشکلان امنیتی و شکل گیری رقابت های مخرب منطقه ای، ایجاد اختلال در نظام‌طبیعی خرد اقلیم‌های موجود در حوزه آبریز، از بین رفتن بخش کشاورزی و روستایی در مناطق پایین دست ، بروز بحران های تامین‌آب شرب مناطق پایین دست با توجه به گرمایش زمین و دگرگونی های اقلیمی و کاهش سرانه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور می شود.

زمانپورهمچنین تخریب بسترهای مناسب صنعت گردشگری ،  شکل گیری انواع صنایع و کشاورزی تحمیلی بر محیط طبیعی و‌ ظرفیت های طبیعی موجود، رشد نجومی و افسار گسیخته بهای خدمات، املاک و مستغلات درمقصد انتقال آب ( بروز رشد کاذب و سپس رکود طولانی) و از طرفی ایجاد رکود شدید در مبدا انتقال آب ( پهنه های پایین دست در اینجا خوزستان و چهارمحال و بختیاری ) بروز مهاجرت منفی و برهم‌خوردن بافت جمعیتی در مناطق مبدآ انتقال آب و خشکی تالاب ها و ‌بسترهای سطحی و زیر سطحی آب که باعث گسترش پدیده ریزگرد می شود را از دیگر تبعات طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون برشمرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مسجد سلیمان در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد: راهکار این مساله می تواند تنظیم سند ملی نظام آبی کشور و مدیریت صحیح، بدون تبعیض  و با نگاهی ملی و سرزمینی بر منابع آب ایران می باشد. به نظر اینجانب اگر مدیریت منابع آبی درایران به روال فعلی ادامه پیدا کند مشکلات حاد امنیتی داخلی، زیست محیطی و فجایع سرزمینی و جمعیتی شکل می گیرد. کمااینکه تا کنون نیز به این بحران نزدیک شده ایم.

وی همچنین افزود: توجه فوری و ویژه به ویژگی های اقلیمی، محدودیت های سرزمینی و ظرفیت خاص اکولوژیکی مناطق مختلف، مدیریت منابع آب از طریق اصلاح الگوی مصرف، ایجاد سند آمایشی کشاورزی و صنایع آب بر، تجدید نظر در ایجاد شهرهای جدید ، تدوین استانداردهای نوین در برداشت از منابع آبی سطحی وزیر سطحی ضروری است.

 

انتهای پیام

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی