نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها: رفتار دوگانه اداره کل منابع طبیعی در مقابله با ساخت‌وسازها در استان مازندران
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
صاحب شریفی

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از دوگانگی رفتار در مقابله با ساخت‌وسازها در اراضی مازندران، گفت: وقتی منافع مردم وسط باشد اداره کل منابع طبیعی سرسختانه در مقابل آن می‌ایستد اما جایی که برخی سرمایه‌داران با وابستگی‌هایی که دارند دست به زمین‌خواری و کوه خواری زده و اموال عمومی را غارت می‌کنند.

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از دوگانگی رفتار در مقابله با ساخت‌وسازها در اراضی مازندران، گفت: وقتی منافع مردم وسط باشد اداره کل منابع طبیعی سرسختانه در مقابل آن می‌ایستد اما جایی که برخی سرمایه‌داران با وابستگی‌هایی که دارند دست به زمین‌خواری و کوه خواری زده و اموال عمومی را غارت می‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها دلیل ضعف در نظارت بر منابع طبیعی استان مازندران را با دو انتقاد مطرح می‌کند: انتقاد نخست متوجه مدیریت ارشد استان است. زیرا انتظار می‌رود یک اراده سیاسی مستحکم‌تری در مازندران برای پشتیبانی از پیگیری‌های حقوقی اداره منابع طبیعی استان باشد اما این امر توسط استانداری محقق نشده است.

 

صاحب شریفی ادامه داد: رویه نامطلوب نظارت بر حفظ منابع طبیعی مازندران قابل نقد بوده و مخاطب آن تمام مسئولان استان هستند؛ مشخص نیست آقای استاندار، استاندار کجای مازندران است.

 

او اضافه کرد: شوراب در نقشه‌های گوگل جزئی از خاک استان تهران محسوب می‌شود و بیم آن می‌رود که به‌طور رسمی از خاک مازندران جدا شود؛ جنگل‌ها و رودخانه‌ها در حال از دست رفتن است و بااین‌حال معلوم نیست استاندار مراقب کدام قسمت از منابع طبیعی استان است.

 

روستاییان زمین‌خوار نیستند

شریفی روی دیگر انتقادها را متوجه اداره کل منابع طبیعی استان دانست و افزود: اکنون نزدیک به ۲۰ سال است که بسیاری از روستاهای مازندران باآنکه طرح هادی مصوب دارند و بنیاد مسکن این طرح را تهیه و تأیید کرده اما ساکنان آن‌ها برای ساخت‌وساز با معضلات جدی روبه‌رو هستند.

 

او اظهار کرد: تمام مجموعه‌ها و دوایر دولتی این طرح‌ها را تأیید کرده‌اند و دو دهه از عمر تدوین آن می‌گذرد اما اداره کل منابع طبیعی مدعی است که این روستاها عرصه منابع طبیعی هستند و در این مدت هرچه در برابر استدلال‌ها مقابله کرده‌ایم بی‌فایده بوده است. میگوییم این افراد زمین‌خوار و کوه خوار نیستند بلکه انسان‌هایی هستند که سال­هاست با خانواده‌های خود در این روستاها زندگی کرده‌اند و اکنون این روستاها شورا و دهیاری دارد اما تغییری در تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ نمی‌شود.

 

دوگانگی رفتار در مقابله با ساخت‌وسازها

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از دوگانگی رفتار در مقابله با ساخت‌وسازها در اراضی مازندران، گفت: وقتی منافع مردم وسط باشد اداره کل منابع طبیعی سرسختانه در مقابل آن می‌ایستد اما جایی که برخی سرمایه‌داران با وابستگی‌هایی که دارند دست به زمین‌خواری و کوه خواری زده و اموال عمومی را غارت می‌کنند، اداره کل منابع طبیعی به‌راحتی می‌گوید که لایحه دادیم، تأیید نشد؛ به‌سادگی می‌گویند دفاع کردیم اما نشد.

 

او ادامه داد: این رفتار دوگانه قابل‌پذیرش نیست و این سؤال مطرح می‌شود که چرا در مواجهه با روستاییان بومی مازندران به‌ویژه در سوادکوه که در جریان جزئیات آن هستم ایستادگی می‌کنند اما به‌راحتی اجازه می‌دهند منافع عده‌ای، موجب تخریب منابع طبیعی مازندران شود.

 

وی به ایمنا گفت: این رفتارها در تعیین حریم ساخت‌وساز در روستاها گاهی باعث بروز تخلف در برخی اراضی می‌شود و بررسی پرونده تخلفات نیز فرایند بسیار طولانی را طی می‌کند؛ مالکان اگر حتی تخلفی نیز مرتکب شوند آن‌قدر بلاتکلیف می‌مانند که بحث نظارت برای آن‌ها به نحوی لوث شده و پیگیری پرونده کم‌ارزش شود.

پایان پیام/1

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی