نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: سد زیردان از عوامل خشکسالی و سیلاب در سیستان و بلوچستان است / راه ارتباطی 33 روستا همچنان قطع است / مردم سیستان و بلوچستان نیازمند کمک‌های لجستیکی هستند
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
عزیزی

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با اشاره به خسارت‌های سیل در جنوب استان گفت: مردم نیازمند کمک‌های لجستیکی و ماشین‌آلات راه‌سازی برای برقراری ارتباط روستاهای درگیر سیل هستند.

محمدکریم عزیزی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به سیل اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: جنوب استان سیستان و بلوچستان این روزها درگیر سیل است و مردم رنج‌های بسیاری را تحمل‌ می‌کنند.

وی افزود: یک هفته از وقوع سیل ویرانگر گذشته است و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و دارایی مردم وارد شده است. جاده‌ها بسته شدند، راه‌های روستایی از بین رفته‌اند، خانه‌ها تخریب شده‌اند، زمین‌های کشاورزی زیر گل و لای مدفون و دام‌ها تلف شده‌اند، مردم در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند.

عزیزی تصریح کرد: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان از هر دو پدیده خشکسالی و سیل خسارت‌ می‌بیند و به دلیل مدیریت غلط این آسیب‌ها زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: شهرستان‌های قصر قند، چابهار و دشتیاری درگیر سیل هستند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی تخریب شده است، عنوان کرد: ارتباط 33 روستا همچنان با مرکز قطع است و روستاها به امکانات دسترسی ندارند.

عزیزی افزود: خانه‌های مردم تخریب شده است و چاه‌ها به‌ویژه چاه‌های سرویس بهداشتی پر شده‌اند. نبود سرویس بهداشتی تبدیل به یک معضل جدی شده است و این مسئله سبب شیوع بیماری در بین سیل زدگان می‌شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: مردم نیاز به کمک‌های جدی دارند و این نیازها صرفا محدود به آب معدنی و غذاهای کنسروی نمی‌شود. ما نیاز به ماشین آلات راه‌سازی سنگین داریم تا راه‌ها را باز کنند تا مردم بتوانند به مراکز شهرستان و بخش دسترسی داشته باشند و نیازهای خود را برطرف کنند.

وی با انتقاد از مدیریت ضعیف مرتبط با آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: سد زیردان یکی از دلایل اصلی مشکلات است. این سد با هدف ذخیره سازی آب برای استفاده مردم و کنترل سیلاب ساخته شد اما متاسفانه در زمان خشکسالی آب موجود در این سد در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و به دلیل پر بودن سد در زمان وقوع سیلاب نمی‌توان به طور کامل آب را ذخیره و کنترل کرد.

عزیزی تصریح کرد: بارها درخواست کردیم که در زمان نیاز دریچه‌های سد باز شود تا مردم بتوانند برای کشاورزی، دامداری و شرب از آب این سد استفاده کنند اما متاسفانه توجهی نکردند. اکنون که سیلاب جاری شده هم  آب سد سرریز کرده و هم دریچه باز شده است که نه تنها کمکی به مردم نمی‌کند بلکه باعث تقویت سیلاب هم شده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: پیش از ساخت سد مردم هوتک‌هایی ایجاد کرده بودند و از رودخانه کاجو برای پر کردن این هوتک‌ها استفاده‌ می‌کردند تا در زمان خشکسالی و فصول گرم از آب آن استفاده کنند اما با ساخت این سد هوتک‌ها نیز از بین رفته‌اند.

وی بیان کرد: بارها درخواست شد که هوتک‌های استاندارد و بهداشتی ساخته شود و این هوتک‌ها از آب موجود در سد زیردان تغذیه شوند تا مردم همیشه به آب دسترسی داشته باشند که توجهی به آن نشد.

عزیزی تصریح کرد: در بحث آب استان سیستان و بلوچستان نیاز به یک مدیریت درست و قدرتمند داریم تا بتوانیم آب کمی که موجود است را به درستی مدیریت و توزیع کنیم تا مردم بتوانند در تمام روزهای سال به آب دسترسی داشته باشند. و اگر در بحث آب استان مدیریت درستی وجود نداشته باشد نمی توانیم جلوی مهاجرت و خالی شدن روستاهای استان را به حاشیه شهرهای بزرگ بگیریم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی