سرپرست دبیرخانه شورای عالی استان‌ها: باید داده‌ها و یافته‌های مراکز آموزشی و پژوهشی شهری کشور یکپارچه شود / ارزیابی عملکرد برای حل مشکلات بسیار مهم است
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
شهرداری و دهیاری

مفضفی با بیان اینکه مراکز پژوهشی متعددی در حوزه شهری در کشور وجود دارد گفت: باید امکانی فراهم شود تا مطالعات و تجربیات این مراکز به صورت یکپارچه و کشوری در یک مرکز جمع آوری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، ظهر دیروز (سه‌شنبه) جلسه سرپرست دبیرخانه شورای عالی استان‌ها و مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور پیگیری‌های ویژه در راستای افزایش تعامل و همکاری شورای عالی استان‌ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست کیوان فخیمی مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور پیگیری‌های ویژه با اشاره به اهمیت همکاری هماهنگ این دو نهاد گفت: شورای عالی استان‌ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وظایف نزدیکی دارند و‌ می‌توانند با تعامل کارهای تاثیرگذاری انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما مدیریت شهری یک مدل توسعه همه جانبه ندارد و به همین دلیل استاندارهای مشخصی هم در ساخت و سازها و توسعه شهری دیده نمی‌شود.

فخیمی ادامه داد: این در صورتی است که در جهان در مدیریت‌های مختلف مدل‌های توسعه وجود دارد و بر اساس این مدل‌ها استاندارهایی تعیین‌ می‌شود که کارها در همه حوزه‌ها بر اساس این استانداردها پیش‌ می‌رود.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور پیگیری‌های ویژه اضافه کرد: از این رو طرح مدل تعالی شهری آماده شده است که برای تمام حوزه‌ها از مدیریت کلان‌شهری تا رنگ آمیزی جداول شهری استانداردسازی شده است.

وی توضیح داد: زمانی‌که قرار بر اجرای این طرح باشد، ابتدا طرح آموزش داده‌ می‌شود و پس از اجرایی شدن به صورت مرتب ارزیابی صورت‌ می‌گیرد و براساس معیارهایی که مشخص شده است سنجیده می‌شود تا کار به درستی انجام شود.

فخیمی اضافه کرد: در این مدل تمام شیوه‌های مدیریتی مثبت و درخشان از تمام سازمان‌ها الگو برداری شده است و به همین دلیل کاملا عملیاتی است و اکنون نیز در برخی از سازمان‌های بزرگ کشور پیاده شده و کاملا جواب داده است.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور پیگیری‌های ویژه تاکید کرد: از این رو کاملا‌ می‌توان بر روی اجرایی شدن آن حساب کرد.

وی افزود: پس از اجرای طرح نیز علاوه بر ارزیابی مداوم، هر سال جشنواره‌ای با عنوان جشنواره شهید باکری برگزار‌ می‌شود و شهرهای برتر در این حوزه‌ها انتخاب‌ می‌شوند.

فخیمی تصریح کرد: از آنجایی که شهرداری‌ها بیشترین ارتباط را با مردم دارند با عملکرد درست‌‌ می‌توانند رضایت ایجاد کنند و در صورتی که این مدل در مدیریت شهری پیاده شود، کارها بدرستی انجام‌ می‌شود و در وهله رضایت عمومی بالا‌ می‌رود و در وهله دوم مدیریت شهری به عنوان دستگاه خدمت رسان، به چشم‌ می‌آید و این تبلیغات و نگاه منفی به شهرداری‌ها از بین‌ می‌رود.

 بهنام مفضفی سرپرست دبیرخانه شورای عالی استان‌ها نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت افزایش تعاملات و همکاری‌های این دو نهاد گفت: ما برای انجام کار مردم و پیش بردن امور نیاز به همکاری و کمک همه نهادها داریم. هدف و ماموریت ما انجام درست کار مردم و حل مشکلات کشور در حوزه اختیاراتمان است. از این رو باید با تعامل و همکاری کارها را پیش ببریم.

وی افزود: برای ما ارزیابی عملکرد بسیار مهم است. چراکه بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد و حل نمی‌شود به‌خاطر برخی کم کاری‌هاست. در صورتی که گزارش کارهایی که ارائه‌ می‌شود نشان‌ می‌دهد کارها انجام‌ می‌شوند اما در نهایت‌ می‌بینیم که مشکل همچنان وجود دارد. از این رو اگر ارزیابی عملکرد صورت گیرد مشخص‌ می‌شود که چه کسانی کارشکنی‌ می‌کنند یا به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: همچنین بر روی آموزش هم تاکید ویژه‌ای داریم. باید نه تنها شوراها و شهرداران که کارمندان نیز آموزش ببینند و بتوانند کارها را به درستی انجام دهند.

وی تصریح کرد: از این رو علاقه‌مند هستیم مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان‌ها با مرکز آموزش و پژوهش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری نزدیک تری داشته باشد.

مفضفی بیان داشت: چندین مرکز آموزشی و پژوهشی در کشور تنها در حوزه مدیریت شهری وجود دارد و هرکدام کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند لازم است. باید بتوانیم یک مرکز آموزشی و پژوهشی در حوزه مدیریت شهری در کشور ایجاد کنیم که هر یک از مراکز آموزشی و پرژوهشی مطالعات و یافته‌های خود را در آنجا همرسانی کنند تا همه بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

سرپرست دبیرخانه شورای عالی استان‌ها افزود: برای این کار‌ می‌توانیم از سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و یا سازمان‌ها و دانشگاه‌های دیگر نیز کمک بگیریم تا بستری را برای دسترسی به داده‌ها و یافته‌های شهری ایجاد کنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی