نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: خرم بید پایتخت سنگ‌های تزئینی و ساختمانی ایران مستعد ایجاد نمایشگاه بین‌المللی سنگ است
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
ساریخانی

ساریخانی با اشاره به ظرفیت شهرستان خرم بید در حوزه معادن به ویژه سنگ‌های تزئیتی و ساختمانی گفت: ایجاد نمایشگاه بین‌المللی سنگ که نزدیک به ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان توسط زنجیره استخراج تا فرآوری تامین‌ می‌شود‌. می‌تواند رونق اقتصادی خوبی در شهرستان رقم بزند‌.

سینا ساریخانی نمایند استان فارس در شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان وجود تنوع مواد معدنی، شهرستان خرم بید را جزو مناطق شاخص معدنی در سطح کشور مطرح کرده است و از آن‌جایی که معادن، انفال و میراث مردم هستند، باید رویه‌ای در پیش گرفته شود تا در کنار صاحبان معادن، مردم و شهر  هم از آن سود ببرند و بی‌بهره نباشند‌.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها تصریح کرد: شهرستان خرم بید از لحاظ ذخایر معادن و کانی‌ها به طور طبیعی در استان فارس که  نزدیک به ۴۰ معدن دارای پروانه بهره برداری  و با ۱۰ ماده معدنی کشف شده و ۳۰۰ واحد صنعتی پرظرفیت و مستعد به شمار‌ می‌رود که تاکنون آنگونه که باید نهادها و بخش‌های مربوطه نتوانسته‌اند برای رشد و شکوفایی و بهره برداری بهینه از این موقعیت، ثروت آفرینی کنند‌.

ساریخانی اظهار کرد: مشکلات زیادی پیش پای این صنعت قرار دارد به ‌نحوی ‌که کم لطفی به ارتقای کمی و کیفی این صنعت، به‌ روز نبودن تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش، عدم استفاده از حداکثر توان واحدهای صنعتی فعال و به تبع آن بهره‌وری پایین، خام‌فروشی و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده صنعت سنگ این شهرستان همچنان با مشکلات فروانی رو به رو باشد‌. وجود برخی مشکلات این روند رو به جلو را کند کرده و باعث شده بسیاری از فعالان این حوزه با دلسردی به کار خود ادامه دهند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در حوزه معادن کشور بیان کرد: ایجاد نمایشگاه بین‌المللی سنگ که نزدیک به ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان توسط زنجیره استخراج تا فرآوری تامین‌ می‌شود‌. می‌تواند رونق اقتصادی خوبی در شهرستان رقم بزند‌.

برای ایجاد نمایشگاه بین‌المللی سنگ در شهرستان نیازمند حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و مراکز تولید و واحدهای صنعتی است، و نیاز به حل موانع و تأمین زیرساخت‌های لازم همچون تأمین زمین، برق، انرژی و آب است که یکی از اساسی‌ترین موارد‌ می‌باشد‌.

وی توضیح داد: طرح و حمایت دولت برای اتصال حلقه‌های مفقوده و جذب سرمایه گذاران تاثیر زیادی بر ایجاد اشتغال، رشد تولید، درآمدزایی، صادرات و باز شدن پای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در شهرستان خرم‌بید خواهد داشت‌. میزان اشتغال زایی صنعت سنگ بسیار بالا است‌. تعامل و همکاری مسئولان و مدیران بخش‌‌های مختلف برای حل مشکلات و رشد جایگاه این صنعت در اقتصاد شهرستان‌ به خصوص در ایجاد نمایشگاه بین‌المللی سنگ بسیار مهم است. برای رفع موانع این صنعت عظيم باید کوشا و پیگیر باشیم‌. با تلاش، پیگیری، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و با وجود این همه ذخایر معدنی و واحدهای صنعتی شهرستان، می‌توان خرم بید را به قله توسعه و پیشرفت رساند‌.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی