نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مسئولان استانی و شهرستانی خلاف قانون است
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
نوروززاده

نوروز زاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس برخلاف نص صریح قانون و بیانات بنیانگذار کبیر و رهبر معظم انقلاب در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند، گفت: برخی از نمایندگان در راستای شبکه سازی و پیشبرد منافع شخصی اقدام به دخالت در عزل و نصب مسئولان استانی و شهرستانی می‌کنند که خلاف قانون است.

وحید نوروز زاده نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مجلس، قوه‌ای متشکل از آرای مردمی است و وظیفه اجزای تشکیل‌دهنده آن یعنی نمایندگان، بر اساس قانون اساسی در وضع و اصلاح قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن‎ها خلاصه می‌شود، گفت: مجلس به عنوان قوه‌ای که منبعث از آرای مردم است در راس امور معرفی شده است نه اجزای تشکیل‌دهنده آن. این احساس در راس امور بودن باعث می‌شود که برخی نمایندگان مجلس وارد امور اجرایی حوزه انتخابیه خود شوند و وقت و انرژی خود را صرف دخالت در امور اجرایی کنند که خلاف نص صریح قانون اساسی است.

وی افزود: وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانون اساسی تبیین کرده است به‌ طوری که می‌توان وظیفه نمایندگان را در دو بخش؛ ١- وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین گذشته ٢- نظارت بر حسن اجرای قوانین خلاصه کرد.

نوروز زاده ادامه داد: وضع قانون جدید یا اصلاح قوانین قدیم، از طریق طرح نمایندگان مجلس یا لایحه دولت میسر است و نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز از طریق تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و نیز حضور در هیات‌ها و شوراهای مختلف به عنوان ناظر (بدون حق رای) ممکن و میسر گردیده است. 

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: متاسفانه در عالم واقع برخی از نمایندگان مجلس در ایفای این وظایف اصلی، نقش بسیار کمرنگی دارند و بعضاً نسبت به این وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. تعدادی از نمایندگان با این ذهنیت وارد فضای مجلس می‌شوند که آن‌ها در راس امور هستند و هر کاری باید با اذن و اجازه یا دستور آنان انجام گیرد، در حالی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) فرموده‌اند که مجلس در راس امور است. این بخش از نمایندگان بیشتر وقت خود را صرف عزل و نصب مدیران شهرستانی و بعضاً استانی می‌کنند تا بعداً از طریق آنان مقاصد خود را دنبال کنند که قصد و نیت غالب این نمایندگان، زمینه‌سازی برای انتخاب مجدد آنها برای دوره آتی مجلس است. 

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در این خصوص به نمایندگان مجلس تذکر جدی داده‌اند و این دخالت‌ها را آسیب و خطری دانستند که مانع اجرای درست نقش نمایندگان به‌عنوان قوه نظارتی خواهد شد. با این حال، همچنان برخی نمایندگان خصوصاً در شهرستان‌‎های کوچک، کم‌توجه به توصیه‌ها و هشدارهای رهبری معظم با لابی‌های پیدا و پنهان و حرف‌های پشت پرده بر عزل و نصب‌ها در دولت سیزدهم دخالت دارند و این موضوع باعث شده برخی منصب‌ها همچنان به دلیل سهم‌خواهی‌های چند نماینده یا دعواها بر سر اعمال قدرت بلاتکلیف باقی بماند. آسیب‌های دخالت‌های نمایندگان در عزل و نصب‌ها کاملاً مشخص است و شاید امروز بتوان آن را به‌عنوان مؤثرترین عامل در ناکارآمدی در استان دانست.

نوروز زاده اظهار کرد: انگیزه این نمایندگان به‌ظاهر انقلابی، چیزی جز مهره‌چینی‌ها در ادارات و شبکه‌سازی‌ها برای انتخاب مجددشان در دور جدید انتخابات در دستور کارشان دیده نمی‌شود.

وی توضیح داد: نماینده‌ای که می‌خواهد عزل و نصب مطابق میل خود را پیاده کند، عمدتاً به لابی‌گری، اغماض و حتی تهدید متوسل می‌شود و این‌ها هم وقت زیادی از نمایندگان را مصروف می‌دارد و هم مانعی روبه‌روی انجام صحیح وظایف نظارتی نمایندگان ایجاد می‌کند .از سوی دیگر، تلاش برای مهره‌چینی در ادارات بدون توجه به شایستگی و سلامت آن‌ها، خود از عوامل ناکارآمدی است و به مانعی برای رشد و ارتقای کارمندان و مدیران توانمند و سالم تبدیل می‌شود. مدیرانی که با رابطه به قدرت می‌رسند، برای حفظ مناصب خود همین روش‌های نامیمون را در پیش می‌گیرند.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها گفت: این روزها فقط کافی است نماینده‌ای که مدیری را در منصبی نشانده، با او تماسی بگیرد که فلان امضای طلایی را بزن یا نزن یا فلان شخص را تنزل درجه یا ارتقا بده و در چنین شرایطی، خواسته این نماینده بر عقل و قانون و وجدان ارجحیت دارد.

عضو شورای شهرستان ملکان افزود: در نهایت، روی سخن با استاندار محترم استان و ریاست مجلس شورای اسلامی است که حد این دخالت‌ها در امور اجرایی کجاست و چه وقت باید مسئولان مربوطه مقابل چنین خواسته‌هایی بایستند و نگذارند این نمایندگان در ادوار بعدی مجلس مجدد روی کار بیایند و وجه مجلس انقلابی را تخریب کنند؟

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی