نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: مبارزه با بحران کم آبی نیازمند اراده ملی و دانش و تجربه بین‌المللی است
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
قریشی

قریشی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: در این زمینه باید یک برنامه‌ریزی بلند مدت با تکیه بر اراده حکومت و تجربه و دانش بین‌المللی تدوین و اجرا شود.

سید رضا قریشی عضو شورای شهر اراک و نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه کشور سال‌هاست با بحران کم‌آبی روبه‌روست گفت: کاهش بارندگی و تغییر آب و هوا، افزایش جمعیت و افزایش صنایع آب‌بر سبب شده است مسئله آب در کشور بحرانی شود.

وی افزود: اما فراتر از همه این‌ها مشکل اصلی ما در این زمینه بحران مدیریت منابع آب است. ایران به عنوان کشوری که در منطقه خشک و بیابانی قرار گرفته است هزاران سال با این مسئله دست و پنجه نرم کرده و توانسته با استفاده از تجربه و دانش حیات خود را تضمین کند اما در این چند دهه اخیر به دلیل کنار گذاشتن تجربه نیاکان و بی توجهی به دانش ما با بحران آب روبه‌رو شده‌ایم.

قریشی اظهار داشت: این مسئله دارای اهمیت فوق العاده‌ای است به صورتی که اکنون ما در استان‌های پر بارش و پر آب مانند گیلان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان هم با مشکل جدی آب روبه‌رو هستیم و این نشان‌ می‌دهد که مسئله اصلی در این حوزه مسئله مدیریت غلط منابع آب است.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها تصریح کرد: هدررفت آب و اجرای طرح‌های ضد محیط زیستی از جمله عواملی است که این مشکلات را برای ما به وجود آورده است.

عضو شورای شهر اراک توضیح داد: بخش کشاورزی در ایران بزرگترین مصرف کننده آب است و در حالی که ایران یک کشور خشک و کم آب به حساب‌ می‌آید و کشاورزی به صورت بسیار کنترل شده باشد. به این معنی که آمایش سرزمین صورت گیرد و تنها محصولاتی کشت شوند که به صورت دیم عمل‌ می‌آیند یا آب کمی مصرف می‌کنند. از سوی دیگر اصلاح الگوی کشت و استفاده از فناوری‌های نوین در آبیاری مسئله مهم دیگری است که باید به طور جدی در کشور اجرا شود.

وی اضافه کرد: همچنین بازچرخانی آب و استفاده دو یا چندباره از فاضلاب هم باید در دستور کار قرار گیرد. ما نباید به راحتی اجازه بدهیم آب از دسترس خارج شود. چرا که به دست آوردن آب شیرین بسیار سخت است.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مسئله آب مسئله حیاتی برای ماست، عنوان کرد: همه می‌دانیم که اگر آب نباشد زندگی ممکن نیست. با این وجود مسئله آب برای دستگاه‌های دولتی و حتی مردم دغدغه جدی محسوب نمی‌شود. گویی چون خطر کم‌آبی آهسته رخ‌ می‌دهد و به صورتی بحرانی و یکدفعه اتفاق نمی‌افتد نگرانی محسوب نمی‌شود. در صورتی که ایران در آستانه یک بحران تمام عیار زیست محیطی قرار دارد. اکنون مسئله کم آبی نه تنها در استان‌های خشک که در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران هم دیده‌ می‌شود.

قریشی گفت: نظام جمهوری اسلامی باید یک برنامه جدی و بلند مدت با سرمایه گذاری قابل قبول داشته باشد تا فارغ از تغییر مجلس و دولت اجرا شود و کارویژه این برنامه‌ها نیز اصلاح الگوی کشت، انتقال صنایع آب‌بر به سواحل، توسعه فناوری‌های نو، بازسازی شبکه آبرسانی، توسعه تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، شیرین سازی آب دریا و فرهنگ سازی در زمینه آب باشد. در غیر این صورت ما در یک دهه آینده باید نظاره‌گر غیرمسکونی شدن استان‌های خشک به‌ویژه در جدار مرزی شرق کشور باشیم که یک خطر امنیتی برای کشور است.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها در پایان، اظهار کرد: بنابراین باید برای تدوین این برنامه از کارشناسان داخلی و خارجی، سازمان‌های بین المللی و منابع داخلی کمک گرفته شود و این مهم نیاز به اراده حاکمیت دارد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی