نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها: استان خوزستان از مشکلات آب و فاضلاب در رنج است
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
ناصری

ناصری با اشاره به مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: خوزستان استانی ثروتمند با برخورداری از یک سوم آب های جاری کشور؛ سال‌هاست درگیر مشکلات آب و فاضلاب است.

محمد ناصری نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به نشست هم‌اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با وزیر نیرو گفت: در اجلاس نوزدهم وزیر نیرو به عنوان مهمان ویژه در جمع اعضای شورای عالی استان‌ها حضور داشت و نمایندگان دغدغه‌های خود را مطرح کردند و مشکلات استان خوزستان هم مطرح شد.

وی با اشاره به مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان افزود: اهمیت شبکه فاضلاب به این دلیل است که جزء جدانشدنی شبکه زیرساخت شهری است و باوجود تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص شبکه فاضلاب شهری اهواز و کارون و تسریع در اجرا و نظارت پروژه مورد اشاره هنوز کار جدی انجام نشده است و نیازمند توجه بیشتر وزارت نیرو به این مسئله است.

ناصری تصریح کرد: اهمیت اجرای به موقع این پروژه‌ها از این جهت است که افزون بر پاکیزگی شهرها، بهداشت نیز رعایت می‌شود و در مقابل اجرای دیرهنگام آن نه تنها برای شهروندان، بلکه برای نهادهای خدمات‌رسان از جمله شهرداری نیز دردسر بزرگی است. به‌ویژه در زمینه آسفالت نوار حفاری و معابر کنده شده که بعضا بعد از چندسال که جزو تعهدات پیمانکار اداره آب و فاضلاب بوده فراموش می‌شود و هزینه اضافی به شهرداری تحمیل می‌کند.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها اشاره کرد: با توجه به اینکه در این زمینه کار پیش نمی‌رود برای سرپوش گذاشتن بر این کم کاری، آمارسازی می‌شد. برای نمونه در شهر کوت عبدالله از مجموع 18 محله شهری با 251 کیلومتر جوی روباز، تنها یک محله به صورت کامل و یک محله به صورت ناقص اجرا شده است. اما در آمار و گزارش‌ها از پیشرفت 42 درصدی صحبت می‌شود.

عضو شورای شهر کارون توضیح داد: بحث مهم‌تر از مسئله فاضلاب، بحث آب در استان خوزستان است که معضل بزرگی برای این استان شده است. خوزستان با وجود داشتن رودخانه‌های پر آب که شامل یک سوم آب‌های جاری در کشور می‌شود از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: از این رو درخواست ما این است که برای حل این مشکل، پروژه‌های آب غدیر، تصفیه خانه آب آشامیدنی شهرستان کارون و دیگر پروژه‌های آبرسانی به‌ویژه در روستاهای استان خوزستان تکمیل شود.

ناصری اظهار داشت: مورد دیگر بحث تغیر نگرش درآمدی و صرفا مالی و منفعت طلبانه بعضی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، به نگرش انقلابی در راستای اشتغال زایی در رشد تولید طبق منویات مقام معظم رهبری است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: مصداق این ادعا انتقال آب از رودخانه کارون توسط شرکت آب جنوب شرق برای تامین حق آبه صنعتی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با این توجیه که سود ریالی فروش این آب بیشتر از سود فروش آب کشاورزی است.

عضو شورای شهر کارون بیان کرد: رونق کشاورزی در جلگه پر برکت خوزستان در گرو کاهش هزینه‌های تحمیلی است. تا زمانی که کشاورز از بابت حق آبه زیاد در رنج است، نمی‌توانیم منتظر شکوفایی اقتصادی در حوزه کشاورزی باشیم. پیشنهاد ما کاهش هزینه حق آبه این کشاورزان به ویژه در آب‌های غیر تنظیمی است.

وی ادامه داد: درخواست دیگر ما از وزیر نیرو این است که مشکلات کشاورزان غرب اهواز و غرب استان خوزستان از جمله شهرستان‌های دشت آزادگان، حمیدیه، و شرق اهواز و شهرستان کارون برطرف شود و آبرسانی به زمین‌های کشاورزان انجام شود و تکمیل پروژه‌های آبرسانی به دشت ‌هارکله و تامین آب 6 هزار هکتار از اراضی شهرستان لالی است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی