نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: کم‌آبی و خشکسالی استان منجر به کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش بیکاری و مهاجرت شده است
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
خراسانی

خراسانی با بیان اینکه مهمترین مشکل استان سمنان خشکسالی و کم بود آب است تصریح کرد: افزایش خشکسالی منجر به کاهش تنوع زراعی و دامپروری شده است که در نهایت بیکاری و مهاجرات را افزایش داده است.

معصومه خراسانی نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، در خصوص مشکلات استان سمنان گفت: استان سمنان به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی و بیابانی شرایط آب و هوایی متنوعی مواجه است.

وی افزود: با این وجود کم آبی و خشکسالی مهمترین مشکل استان سمنان است. این استان به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای خشک، با کمبود آب و خشکسالی مواجه است. این مشکل باعث کاهش عملکرد کشاورزی و دامداری و کاهش ذخایر آب شده است.

خراسانی ادامه داد: کاهش تنوع زراعی و دامپروری از دیگر مشکلات استان است که خود از پیامدهای مشکل خشکسالی است. کاهش تنوع زراعی و دامپروری، به دلیل کمبود منابع آبی و خشکسالی و همچنین عدم توجه به فناوری‌های جدید، مشکلاتی همچون کاهش درآمد کشاورزان و دامداران و کاهش تولید محصولات کشاورزی را ایجاد کرده است.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: آلودگی هوا مسئله دیگری است که در استان سمنان شاهد آن هستیم و دلایل مختلفی از جمله وجود صنایع دودزا؛ خودرو و گرد و غبار است که از نتایج بیابان زایی است و خشکی زمین است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: کمبود آب و خشکسالی باعث کاهش فضای سبز در شهرهای استان شده است و یکی از مشکلات مهم استان سمنان است. کمبود فضای سبز باعث کاهش کیفیت زندگی شهروندان و افزایش مشکلات سلامتی نظیر افزایش دمای شهر و کاهش کیفیت هوای شهر می‌شود.

خراسانی تصریح کرد: مجموع این مشکلات، مشکل بزرگتر بیکاری را به وجود می‌آورد که خود زمینه ساز شکل گیری مهاجرت است. بیکاری در این استان یکی از مشکلات اساسی است که باعث بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده است. از این رو حل مشکل آب می‌تواند بسیاری از مشکلات دیگر را برطرف کند و نیازمند برنامه‌ریزی موثر و توجه دولت و مسئولان به این منطقه هستند.

عضو شورای استان سمنان تصریح کرد: برنامه‌هایی در سطح استان برای حل مشکل آب وجود دارد و پیشنهاداتی نیز ارائه شده است که نیاز به اراده قوی برای پیگیری این مسائل دارد.

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای یکی از مناسب ترین روش‌ها برای کاهش مصرف آب است. اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای، به دلیل کاهش مصرف آب در کشاورزی و افزایش بهره‌وری آب، از جمله روش‌های اصلی مدیریت آب در استان سمنان است. این روش همچنین می‌تواند وسعت کشت محصول را افزایش داده و میزان تولید محصول را بالا می‌برد.

خراسانی اظهار داشت: جلوگیری از تخریب بخش‌های جنگلی نیز می‌تواند موثر باشد. به این صورت که تخریب بخش‌های جنگلی، باعث کاهش ذخایر آب و افزایش خشکسالی شده است. بنابراین، جلوگیری از تخریب بخش‌های جنگلی و اجرای برنامه‌های مناسب برای حفاظت و بهبود جنگل‌ها، می‌تواند به ترمیم زمین‌های خشک و کاهش خشکسالی کمک کند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اجرای طرح‌های جدید برای ذخیره آب هرچند ظرافت خاصی دارد و نباید به محیط زیست منطقه آسیب بزند اما کاربردی است و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند. از این رو طرح‌های جدیدی مانند سدسازی، تأسیس چاه‌های آب، استفاده از منابع آب زیرزمینی و اجرای طرح‌های توسعه جهت کاهش تبخیر، می‌تواند به مدیریت بهتر منابع آب در استان سمنان کمک کند.

وی بیان کرد: توسعه فناوری‌های مدیریت آب از اقدامات ضروری برای صرفه جویی در مصرف آب است. اجرای فناوری‌های مدیریت آب مانند استفاده از سامانه‌های شماره‌گذاری آب، کنترل خرابی شبکه‌های آبیاری، مدیریت هوشمند آب و کاهش اتلاف آب، بهبود بهره‌وری منابع آبی و کاهش خشکسالی را به همراه دارد.

عضو شورای شهر دامغان تصریح کرد: ارتقای فرهنگ مصرف آب در جامعه، به ویژه در بین کشاورزان و دامداران، می‌تواند به کاهش مصرف آب و بهره‌وری بهتر آب کمک کند و نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در راستای کاهش مصرف آب و افزایش رونق کشاورزی برای ایجاد اشتغال، توسعه کشاورزی پایدار ضروری است. به این ترتیب توسعه کشاورزی پایدار با تأکید بر کاهش استفاده از آب و کاهش تبخیر و تبخیرات، می‌تواند به بهبود وضعیت منابع آبی و کاهش خشکسالی در استان سمنان کمک کند. همچنین تغییر الگوی کشت و کشت محصولات کم آب بر می‌تواند راهکاری برای این مسئله باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی