نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها: توسعه متوازن و همه جانبه شهرستان خدابنده قربانی تصمیمات غلط مدیریتی شده است
سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
اصانلو

اصانلو با بیان اینکه توسعه شهرستان خدابنده قربانی تصمیمات غلط مدیریتی و منافع شخصی شده است گفت: این شهرستان ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد اما توسعه بیش از حد معادن، به اقتصاد و محیط زیست شهرستان آسیب زده است.

مجید اصانلو نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه شهرستان خدابنده بزرگترین شهرستان غرب کشور است، گفت: این شهرستان همچنین انبار غله و بزرگترین تولید کننده علوفه استان زنجان محسوب می‌شود

وی افزود: این شهرستان پهناور نامداران بسیاری از جمله حکیم شیخ شهاب الدین سهروردی، حکیم احمد ابن فارس زهراوی کرسفی، رکن الدین سجاسی و ... دارد که سرآمد علوم زمان خود بودند.

اصانلو تصریح کرد: همچنین این شهرستان از نظر منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری وضعیت خوبی در سطح استان و حتی کشور دارد. از جمله این‌ها غار کتله خور است که به اعتقاد کارشناسان جزو زیباترین غارهای جهان است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این در حالی است که تمام ظرفیت کشاروزی و گردشگری شهرستان نادیده گرفته شده است و متاسفانه مسئولان بدترین راه درآمدزایی یعنی انفجار و تخریب کوه‌ها برای تولید شن و ماسه و سنگ لاشه است را در پیش گرفتند.

عضو شورای شهر کرسف اضافه کرد: توجه صرف به فعالیت‌های معدنی سبب فراموشی سایر ظرفیت‌های شهرستان شده است این در صورتی است که ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه گذاری در این حوزه پایدارتر است. فعالیت در حوزه معدن علاوه بر تخریب محیط زیست راه‌های ارتباطی را هم تخریب کرده است و هزینه سنگینی به شهرستان تحمیل می‌کند. آمد و شد ماشین‌های سنگین علاوه بر تخریب راه‌ها، خطرات جانی در جاده‌ها را هم افزایش داده است.

عضو شورای شهرستان خدابنده ادامه داد: یکی از اقدامات خطرناک در شهرستان خدابنده، نادیده گرفتن پروژه حذف پیچ ورودی شهر کرسف است که در ابتدا قرار بود در عرض چندماه حذف شود اما با گذشت 6 سال هنوز درست نشده است و در این چندسال شاهد چندین مورد تصادف منجر به فوت و یا آسیب بودیم.

وی افزود: در حقیقت به خاطر منافع یک شرکت معدنی این پیچ حذف نشده است و جان تعدادی از هموطنان ما گرفته شده است که باید رسیدگی شود.

وی ادامه داد:حمایت از معادن تا جایی پیش رفته که متاسفانه شاهد آن هستیم برخی از بزرگترین پروژه های شهرستان با در نظر گرفتن منافع معادن طراحی و برنامه ریزی میشود و منافع عموم مردم در حاشیه قرار می گیرد مانند پروژه موسوم به {راه حکمت} که علیرغم اعتراضات گسترده مردمی با هدف دسترسی بیشتر معادن به کوه های منطقه طراحی و برنامه ریزی شده است.

عضو شورای شهرستان خدابنده همچنین در مورد وضعیت آب شرب شهرستان خدا بنده نیز گفت: به دلیل بی توجهی به این مسئله ما به مرز بحران رسیده‌ایم. اکنون شهرهای سهرورد، کرسف، قیدار، گرماب و چندین روستای دیگر دچار مشکل کم آبی هستند که متاسفانه با وجود فرصت چندماه در فصول پاییز و زمستان و با وجود هشدارهای فراوان، شرکت آب و فاضلاب تنها به انکار واقعیت پرداخته و کاری در راستای برطرف کردن مشکل انجام نداده است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در هر صورت نکته مهم این است که اگر نصف توجهی که به معادن بی‌ارزش مانند معادن سنگ لاشه شده است به ظرفیت‌های پایدار این شهرستان می شد امروزه شاهد آبادی و توسعه در جای جای این شهرستان بودیم.

وی اضافه کرد: از این رو مردم درخواست دارند ضمن رسیدگی به مسائل و مشکلات جدی شهرستان، در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی این شهرستان که مزیت فراوان و آسیب کم دارند سرمایه گذاری شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی