نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها مطرح کرد: آب و برق؛ دو بحران بزرگ سیستان و بلوچستان
يکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
عزیزی

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها گفت: دو معضل آب و برق، از بحران ها و چالش های اصلی و بزرگ سیستان و بلوچستان هستند.

محمدکریم عزیزی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه گرمای بی‌سابقه هوا در این استان شروع شده است، گفت: دو معضل آب و برق، از بحران ها و چالش های اصلی و بزرگ سیستان و بلوچستان هستند.

وی افزود: با وجود گرمای ۴۵ تا ۵۰ درجه، اما متأسفانه تعرفه برق بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان گرمسیری نیست. دیگر باید چقدر هوا گرم شود تا تعرفه برق ما گرمسیری شود؟ از سوی دیگر نوسانات و قطعی برق آرامش و آسایش را از مردم ما گرفته است و در این شرایط اگر وسیله برقی یک خانواده مانند یخچال و کولر بسوزد، _خانواده‌هایی که اغلب کم‌درآمد هستند_ چه کسی پاسخگو است؟ آیا این خانواده با قیمت‌های سرسام آور فعلی می‌توانند وسیله خود را جایگزین کنند؟

عزیزی در ادامه اظهار داشت: به جای اینکه برق را ابتدا به مردم خودمان بدهیم و نیازهای مردم خود را در این زمینه تأمین کنیم، به کشورهای همسایه مانند پاکستان برق صادر می‌کنیم. این اقدام به هیچ وجه نه از نظر اخلاقی نه دینی و نه ملی قابل قبول نیست.

نماینده استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: معضل دیگری که مردم استان ما سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحران کمبود آب آشامیدنی است. وضعیت به حدی است که برخی مردم روستاهای جنوب استان، با مفهوم لوله‌کشی آب بیگانه هستند.

وی بیان داشت: تاکنون برنامه‌های بسیاری برای حل مسئله آب در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفته است، طرح‌های عظیمی نظیر انتقال آب از دریا، چاه‌های ژرف، طرح نیم‌لوله‌ها و سایر طرح‌های بدون ثمر اگرچه برای مردمان نجیب استان ما آبی به همراه نداشت،‌ اما برای خیل گسترده دست اندرکاران این پروژه‌ها نان خوبی به همراه داشت.

وی در پایان با بیان اینکه تشنگی مردم سیستان و بلوچستان با وعده‌ حل نمی شود و برای حل مشکل خشکسالی و کم آبی این خطه استراتژیک کشور، نیازمند راهکارهای علمی و صد البته عملیاتی هستیم، گفت: از دولت تقاضا دارم هرچه سریع‌تر برای آبرسانی به مردم و مدیریت منابع آبی تدابیری اتخاذ کند و همچنین به طور جد پیگیر حقابه ایران از هیرمند باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی