نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها: تقویت مشارکت مردم با انتخاب شوراها در قانون اساسی پیش بینی شده است
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
حصیرباف

تقویت مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان با انتخاب اعضای شوراهای اصول 6 و 7 قانون اساسی مشخص شده است که با آغاز به کار شوراها به واقعیت پیوست.

کوروش حصیرباف عضو شورای شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد و نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها روز نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی شوراها را به همه اعضا شوراهای شهر و روستا در کشور تبریک گفت و بیان کرد: حصیرباف در خصوص جایگاه شورا گفتند شوراها یک اصل عقلی است و آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است و از آیه «وأمْرُهُم شوري بينهم» تا منظومه فکری حضرت امام رحمت الله از اهمیت امر مشورت و شورا حکایت دارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای عالی استان‌ها ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند توفیق شوراها سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را افزایش می‌بخشد و زمینه ساز حضور پر نشاط مردم در همه عرصه‌های پیشرفت و توسعه کشور می‌شود. نظام مردم سالار جمهوری اسلامی بر اساس حضور مردم شکل گرفت و تبلور آن هم نظام شورایی آن نمایندگان مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری موثر بوده است.

 حصیرباف تصریح کرد: این مجموعه حدود ۱۲۶ هزار نفری اعضا شوراهای شهر و روستا در کشور با تنوع قومی و مذهبی و فکری و سیاسی، بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباط مردم با حاکمیت است که این ظرفیت ارزشمند می‌تواند در پیشرفت و توسعه کشور بسیار موثر باشد.

عضو شورای استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: تقویت مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان با انتخاب اعضای شوراهای اسلامی که در اصل ۶ و ۷ قانون اساسی از ارکان تصمیم گیری اداره امور کشور ذکر کرده است و در اصل یک صدم تا یکصد و ششم وظایف و چگونگی اتتخاب و سایر مسایل مرتبط شوراها مشخص گردیده است که با یک وقفه ۲۰ ساله اول پس از پیروزی انقلاب در ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸به طور رسمی برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عمل شدن آن در گرو فعالیت شوراها بود آغاز بکار کردند.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت چند سال از آغاز به کار شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده است و آسیب شناسی عملکرد و بروز رسانی اصلاح قوانین و تغییر در نگاه مدیران اجرایی کشور به این نهاد اجتماعی امری  ضروری به نظر می‌رسد که بدون تردید نوع برخورد جامعه با بررسی مسائل به شرح ذیل تقویت و تضعیف نهاد شورا و چشم انداز آینده این نهاد در اداره امور کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه لازم است اقداماتی برای ارتقاء جایگاه شوراها انجام شود افزود: مبانی و بسترهای قانونی و حقوقی، تحقق رفتارهای شورایی برای اعضای شورا با توجه به اینکه شوراها یک نهاد جمعی  تصمیم گیریمبنی بر دموکراسی خواهد بود، ارتباط بین شوراها و سایر دستگاهای اجرایی و چالش حفظ قدرت از یک سو و کسب جایگاه واقعی شوراها از سوی دیگر، فراهم نمودن بسترهای فرهنگی و اجتماعی فعالیت شوراها و همراهی مردم با شوراها بخشی از اقداماتی است که می‌تواند ما را به این مهم برساند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی